پرکاربردترین نرم افزار های مدلسازی در معماری

پوستر

نرم افزار های معماری در دنیای مدرن بیش از پیش مورد نیاز هستند. آنها تهیه ، ذخیره و چاپ نقشه ها و طرح های شما را آسان تر می کنند. علاوه بر این ، معماران به چیزی اختصاص یافته تر از نرم افزار های معمولی طراحی گرافیک نیاز دارند. که در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین نرم افزار های مدلسازی در معماری میپردازیم ، پس با ما همراه باشید.

  • AutoCAD
  • Rhino
  • Revit
  • 3DS Max
  •  Civil 3D
  •  Chief Architect
  •  Sketchup

این جایی است که نرم افزار معماری واقعاً به صورت اختصاصی تبدیل شده و به معماران این امکان را می دهد که تنها چشم انداز خود را به سادگی و به راحتی طراحی می کند ، به میل خود ویرایش ، حذف و اضافه کند. علاوه بر این ، برای پروژه های جدی تر می توانید اطلاعات مهندسی را نیز در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که سازه های شما در یک بستر دنیای واقعی قابل اجرا هستند.

از نرم افزار معماری همچنین می توان برای تنظیم ، مدیریت ، گردش کار و محاسبه وظایف مدیریت پروژه استفاده کرد. برخی از آنها قابلیت یکپارچه سازی با سایر برنامه ها را دارند. با این حال ، نرم افزار اختصاصی برای معماری هنوز بخش ویژه ای از دنیای نرم افزار را به خود اختصاص داده است ، زیرا برنامه ها باید کاملاً جامع باشند و فقط تعداد کمی از معماران در این زمینه تخصصی لازم داشته باشند.

AutoCAD

کاتالوگ

اتوکد مدت هاست که جزء یکی از اصلی ترین نرم افزار های مهندسان و معماران ساختمانی است و مجموعه Autodesk  از ابزارهای طراحی و معماری ساختمان در نرم افزار اصلی خود اتوکد تعبیه شده است.

نقاط قوت:
+مجموعه ابزار جامع
+میانبرهای صفحه کلید کارآمد
+ادغام Autodesk

نقاط ضعف:
– Steep learning curve

برای سرعت بخشیدن به کار ، آبجکت ها و بلاک های از پیش ساخته شده برای دیوارها ، درها و پنجره ها و انواع اشیا موجود است و سازندگان برای ایجاد ارتفاعات ، مقاطع و نقشه ها از هندسه مدل ایجاد می کند. تنها نکته مهم این برنامه این است که کاملاً منطبق بر عملکردهای قدیمی است ، جایی که افراد زیادی در تجارت ساختمان به سمت آینده ای برای برنامه مدل سازی ساختمان ساختمان (BIM) حرکت می کنند. برای آن دسته از کاربران ، این کمپانی Autodesk Revit را ارائه می دهد.

Rhino

کاتالوگ

بیشتر برنامه های طراحی، با خطوط مستقیم عالی هستند و با هر طرحی که منحنی کمتر داشته باشد شگفت انگیز هستند. Rhino از همان ابتدا برای کنترل خطوط منحنی ، مش و سطح NURBS با پیچیدگی بالا ، مانند آنچه در ویژگی های صورت انسان یا یک ماشین فوق العاده است، طراحی شده است.

نقاط قوت:
+مدلساز بسیار قدرتمند
+افزونه ها و اسکریپت نویسی
+خدمات شخص ثالث

نقاط ضعف:
–کارکرد BIM  به صورت یک پلاگین افزوده میشود

برای طراحی معماری، Rhino به راحتی می تواند تقاطع های پیچیده سقف منحنی یا هر قسمت از سازه را که ذاتاً مستقیم نیست، مدل کند. به عنوان یک پلت فرم، این یک ابزار تخصصی نیست. در عوض، برنامه‌های افزودنی و سیستم برنامه نویسی بصری Grasshopper را شامل می‌شود تا  طراح و معمار بتواند آن را متناسب با کارهای خاص خود تنظیم کند.

این امر Rhino را به ابزاری کاملاً انعطاف پذیر تبدیل می کند که می تواند برای اتوماتیک کردن عملیات پیچیده و جزئیات برای آن دسته از پروژه های معماری که به آنها نیاز دارند، اصلاح شود. در راینو به طور کلی هزینه های ارتقا به ورژن بالاتر نصف هزینه لایسنس است.

Revit

کاتالوگ

Revit بخشی از نسل کاملاً جدیدی از محصولات Autodesk است که به طور خاص در استودیوهای معماری که پروژه های پیچیده ای را مدیریت می کنند و نیاز به BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) دارند، نه تنها طراحی و مدل سازی ساختمان را امکان پذیر می کند، بلکه بستر هماهنگی مهندسان متعددی است که در یک طرح همکاری می کنند.

نقاط قوت:
+ابزار بسیار کارآمد
+قابلیت اتصال به Smart object

نقاط ضعف:
-همپوشانی کم با دستورات اتوکد

طراحان با استفاده از Revit با خود اشیا (objects) کار می کنند، نه یک بردار بین دو نقطه، و این به آنها امکان می دهد تا سریع و با اطمینان کار کنند. با این حال حتی اگر هر دو (اتوکد و رویت) از رابط command line استفاده کنند، این مانند اتوکد نیست. و کسانی که از این رشته می آیند ممکن است در ابتدا با این جابجایی مشکل داشته باشند. اگر نمودار سرعت یادگیری هردو برنامه را با یکدیگر مقایسه کنند، Revit می تواند یک مزیت رقابتی نسبت به آنهایی که فقط از برنامه های طراحی سنتی استفاده می کنند ارائه دهد.

3DS Max

کاتالوگ

3D Studio قبل از ویندوز 3.x وجود داشت و یکی از اولین ابزاری بود که ارائه تصاویر تسریع شده سخت افزاری در تصاویر سه بعدی را ارائه می داد. ارزش آن در ایجاد تصاویر بصری و انیمیشن های پرطرفدار برای ارتقا یک پروژه است ، نه طراحی آن از نمای بالا.

نقاط قوت:
+مدل سازی و انیمیشن سه بعدی
+پشتیبانی از فایل اتوکد
+پلاگین های قدرتمند

نقاط ضعف:
– A steep learning curve

همراه با 3DS Max ، شما می توانید سه قابلیت خاص طراحی شده برای کارهای رسانه ای و سرگرمی ، طراحی و ساخت و تولید یک مجموعه معماری ، مهندسی و ساخت را انتخاب کنید. آخرین مجموعه شامل محصولاتی است که ما به طور جداگانه از جمله اتوکد، Civil 3D و Revit نام خواهیم برد که اینها فقط برنامه های اصلی هستند.

Civil 3D

کاتالوگ

مدلسازی و ترسیم، تنها دو عملکرد مورد نیاز معماران و سازندگان از برنامه های CAD است. بسیاری قابلیت های دیگر وجود دارد که تعداد زیادی از آنها توسط Civil 3D از Autodesk پرداخته شده است.

نقاط قوت:
+Command line interface
+Versatile approach

نقاط ضعف:
– مشکلات متعدد پایداری
– Cloud به خوبی پشتیبانی نمی شود

این نرم افزار طراحی شده برای کار با سایر محصولات Autodesk ، به ویژه اتوکد ، Revit و 3DS Max ، خط لوله طراحی و مدارک را برای گردش کار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ارائه می دهد.
یک توانایی مفید ، تلفیق تصاویر پیمایشی با مدل سازی زمین ، جاده ها ، نقشه های خدمات و هندسه ساختاری است. تمام این عناصر در یک بسته بسیار قدرتمند قرار می گیرند. به مهندسین اجازه می دهد تا روی منطقه خاص خود تمرکز کنند، اما همچنین ببینند که چگونه تغییرات آنها ممکن است با دیگران تداخل کند.

Chief Architect

کاتالوگ

به طور عمده خانه های بیشتری نسبت به مجتمع های اداری یا پارک های خرده فروشی ساخته می شوند و این همان قدرت اصلی معمار است. صاحبان خانه هایی که مایل به بازسازی هستند، سازندگان خانه ها، طراحان داخلی و معماران برای ایجاد اقامتگاه های منحصر به فرد می توانند از این ابزار استفاده کنند.

نقاط قوت:

+ استفاده آسان
+ ویژگی های قدرتمند هوشمند
+ اجرا در Windows PC و Mac

نقاط ضعف:
– لایسنس گران

بسته به نیازهای خاص ، انتخاب نرم افزاری وجود دارد که بسیار متوسط آغاز می شود و به عنوان مثال در معماری داخلی تمرکز دارد. یا می توانید هزینه های بیشتری را صرف خرید محصول Premier آنها کنید که ساختمانهای کامل را با تمام جزئیات آنها ارائه می کند. با استفاده از Premier یا Architect Interiors شما می توانید به سرعت مدل های سه بعدی از فضاهای خارجی و داخلی را بسازید و سپس آنها را به صورت طرح ها و نقشه های دو بعدی طراحی کنید.

SketchUp

کاتالوگ

Sketchup که در اصل یک پروژه تحت حمایت گوگل بود ، اکنون متعلق به Trimble است و حداقل سالی یک بار نسخه جدید آن را منتشر می کند. Sketchup به عنوان یک نقطه شروع برای هر کسی که وارد مدلسازی سه بعدی می‌شود، به همان راحتی CAD است. بعد از چند آموزش آسان برای دنبال کردن، طراحان باید بتوانند به سرعت در ساخت هندسه پیچیده با استفاده از آن کار کنند.

نقاط قوت:

+ نسخه رایگان برای مصارف خانگی
+ یادگیری آن بسیار آسان است

نقاط ضعف:

– بدون رندر داخلی
– بدون collaborative tool

انتشار رایگان، Sketchup را بسیار محبوب کرده است و جامعه ای گسترده و فعال از کاربران Sketchup را برای کمک به افراد کم تجربه ایجاد کرده است. کاربر همچنین به یک کتابخانه وسیع از اشیا دسترسی دارد و منبع گسترده ای از آبجکت های آماده برای قرار دادن در پروژه خود دارد. ممکن است برای طراحی یک ساختمان کاملاً مناسب نباشد، اما ابزاری عالی برای نمونه سازی سریع یک طرح است بخصوص در زمانی که هنوز طرح در یک مرحله مفهومی است. Sketchup یک نسخه رایگان ارائه می دهد، اگرچه ویژگی های محدودی دارد.

 

 

انتشار از  رسانه جهان معماری

پست های مشابه

دوازدهمین دوره جایزه آرکیتایزر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

همایش ملی |میراث معماری معاصر ایران|

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

طرح پیشنهادی حائل مجموعه تئاترشهر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “