خانه پُر حیاط

خانه پُر حیاط

علی سلطانی، عاطفه کرباسی، علی دهقانی، بهنام امامی

استان اصفهان

خانه پُر حیاط

علی سلطانی، عاطفه کرباسی، علی دهقانی، بهنام امامی

استان اصفهان

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
خانه پُر حیاط
موقعیت پروژه :
استان اصفهان
آدرس پروژه :
استان اصفهان، نجف آباد، خیابان پانزده خرداد، خیابان نمازی
شرکت مشاور :
دفتر معماری آینه
معمار مسئول :
علی سلطانی، عاطفه کرباسی، علی دهقانی، بهنام امامی
تیم طراحی :
نسترن سدهی
گرافیک و پرزانته :
بهنام امامی
تاریخ آغاز پروژه :
1396
تاریخ پایان پروژه :
1398
مساحت زمین ( متر مربع ) :
385
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
600
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
ابراهیم صالحی
تاسیسات الکتریکی :
مهندس نادری
تاسیسات مکانیکی :
مهندس ضیایی
كارفرما :
آقای صالحی
عکاسی پروژه :
فرشید نصرآبادی
توضیحات فارسی

پروژه خانه پُرحياط، خانه‌ای برای یک خانواده چهار‌نفره در نجف‌آباد است. علاقۀ زیاد اين خانواده به داشتن فضای باز با باغچه‌های سرسبز، درکنار الگوی تاریخی خانه‌های باغ‌شهر نجف‌آباد، اصلی‌ترین تصمیم این پروژه را رقم زد: شکل‌گیری یک حیاط در میانه و بهره‌مندی حداكثرى فضاهای خانه از آن. علاوه بر حياط ميانى، ديگر حياط خانه، حیاط جنوبی است که از الزامات شهرداری به شمار می‌آید. حیاط کوچکی نیز در شمال زمين برای بهره‌مندی فضاهای خصوصی قرار دارد.

تعدد حياط‌ها و تنوع ماهيتشان اين امكان را مى‌دهد كه فضاهای داخلی به تناسب عملکردشان از هر یک از حياط‌ هاى بيرونى يا درونى بهره‌مند شوند. خانه در سه طبقه طراحی شده است. طبقۀ همکف به زندگی خانوادگى، طبقۀ اول به اقامت مهمانان مسافر و زیرزمین به پارکینگ، انبار و سالن ورزش اختصاص داده شده است.

در کنار ورودی طبقۀ همکف كه از حياط جنوبى به آن مى‌رسيم، پله و آسانسور طبقۀ اول واقع شده و دسترسی مجزاى مهمان را مهیا می‌کند. در طبقۀ همکف، براى ایجاد دید و ارتباط حداکثری فضاها، حیاط میانی در مرکز خانه قرار دارد و پذیرایی به عنوان درشت‌ترین فضا، بین حیاط درونی و حیاط جنوبی استقرار یافته است. آشپزخانه در غرب حیاط میانی و در ارتباط با دو حوزۀ عمومی و خصوصی خانه است. فضاهای خصوصى شامل اتاق‌ها و نشیمن خصوصی، در شمال خانه‌اند تا حیاط میانی حائلی از جنس نور و سبزینگی برای آنها باشد و علاوه بر تأمین نور و کیفیت مناسب، فضای خصوصی را از عمومی جدا کند.

طبقه اول شامل سوئیت مهمان و بهارخواب است. حجم ساختمان در این طبقه در منتهی‌الیه شمالی و بهارخواب در جنوب حیاط میانی است. جبهه‌های شرق و غرب حیاط میانی در طبقه اول، تراس‌های خصوصی و عمومی سوئیت مهمان است. به این ترتیب، جنوب، شرق و غرب حیاط در طبقۀ اول باز است و این مسئله باعث حداکثر بهره‌مندی حیاط میانی از نور خورشید می‌شود. بهارخواب بین حیاط میانی و حیاط جنوبی قرار گرفته و برای تأمین محرمیت نسبت به معبر در مواقع مورد نیاز، جدارۀ چوبى متحرک در نماى جنوبی آن نصب شده است.

نما از آجر (يكى از مصالح بومى منطقه) است. تضاد دلنشین آجر سرخ رنگ با سبزی گیاهان حیاط‌ها، رنگ و روی خانه را به سرخی و سبزى برده است. دیواره های شرقی و غربی پذیرایی و بهارخواب که در دل حجم خانه جا ‌گرفته‌اند با آجر کرم رنگِ نما در بین دیواره‌های سرخ رنگ خارجی متمايز شده‌اند. اكنون اين خانه، در شهرى كه در گذشته باغ‌شهرى صفوى بود، همچون نمادى از زندگىِ آغشته با طبيعت در خانه‌هاى تاريخى است. درختان و گياهانْ جاى‌جاى ساخت خانه را شكافته‌اند و سر از زمين برون آورده‌اند تا تجربۀ زندگى در لابلاى درخت‌ها و حياط‌ها را براى ساكنان امروز زنده كنند.

English Description

This project aimed to design a house for a family of four in Najafabad. The family’s interest in having open space with lush gardens, along with the historical pattern of houses in Najafabad’s garden city, made the main decision of this project: to give all spaces in the house the great advantage of having a yard in the middle. In addition to the middle yard, there is another yard in the south, which is considered obligatory by the municipality. There is also another small yard in the north of the land for private use.

The numerous numbers of yards and the diversity of their nature make it possible for indoor spaces to benefit from outdoor or indoor yards. The house is designed in three floors; the ground floor for family life, the first floor for the accommodation of guests, and the basement for the car park, storage room, and gym.

Next to the entrance on the ground floor, which is accessible from the southern yard, lies the staircase and the elevator that provide separate access to the first floor for guests. On the ground floor, the middle yard is located in the center of the house in order to create maximum view and connection between spaces. The guest hall as the largest space is located between the inner yard and the southern yard. The kitchen, which is connected to the two public and private areas of the house, is positioned on the west of the middle yard. Private spaces, including seating room and bedrooms, are on the north of the house. The middle yard provides not only light and green space for them, but also separates the private space from the public area.

The first floor consists of a suite for guests and a terrace. The volume of the building on this floor is positioned on the northern end of the land and the terrace is on the south of the middle yard. The east and the west sides of the middle yard on the first floor are the private and public balconies of the guest suite. Therefore, the south, east, and west sides of the yard on the first floor are open, which in turn causes the middle yard to take great advantage of sunlight. The terrace is located between the middle yard and the southern yard. In order to provide privacy on some occasions, a movable timber wall has also been installed on its south façade.

Brick, as one of the materials found in this region, has been used in the façade. The pleasant contrast of the red brick with the green plants of the yards has given the house the color of red and green. The eastern and western walls of the guest hall and the terrace, which are located in the heart of the house, are distinguished by the cream-colored bricks in the façade and are seen between the external red walls.

Now this house in a city, which once was a garden city during the Safavid era, stands as a symbol of life filled with nature in the historical houses. Trees and plants have ripped apart the whole construction site and risen to revive the experience of living among trees and yards for the current residents.

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “