ساختمان مسکونی پیوند

پیوند

محمدمهدی سعیدی

استان تهران

پیوند

محمدمهدی سعیدی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
پیوند
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
تهران، سعادت‌آباد، شهرک مخابرات، خیابان پیوند، کوچه پیوند هشتم
شرکت مشاور :
دفتر معماری سدروس
معمار مسئول :
محمدمهدی سعیدی
تیم طراحی :
دنیا فرقانی، معصومه مهرابی، مهسا معصوم زاده، سارا توکلی
گرافیک و پرزانته :
پورتفولیوباکس
تاریخ آغاز پروژه :
1396
تاریخ پایان پروژه :
1399
مساحت زمین ( متر مربع ) :
398
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
1838
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
محمد گودرزی، رضا گودرزی
تاسیسات الکتریکی :
مهندس کولیوند
تاسیسات مکانیکی :
مهندس سراجیان
كارفرما :
سعید سپاسیان
عکاسی پروژه :
محمد حسن اتفاق
توضیحات فارسی

ساختمان مسکونی پیوند در شهرک مخابرات، کوچه‌ی پیوند هشتم سعادت‌آباد واقع شده‌است. زمین این پروژه با مساحت ۳۹۸ مترمربع به چندین دلیل از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است: (۱) همجواری با کوه‌های شمال تهران؛ (۲) قرارگیری دربافتی با غلبه کاربری مسکونی و آرام (۳) امکان نورگیری مناسب از دو جبهه شمال و جنوب.

بافت محله عمدتاً خانه‌های سازمانی آجری، با ارتفاع نه چندان زیاد را در بر می‌گیرد. از این رو، تقویت و توسعه‌ی هویت ذاتی مکان به‌ عنوان نخستین هدف در دستورکار قرار گرفت. ساختمان پیوند به خودی خود یک ساختمان مسکونی امروزی است که برای سکونت خانواده‌ی سه برادر در کنار یکدیگر طراحی شده است. دستورکار نقشه از همان عرف نسبت سطح اشغال ۶۰ به ۴۰ پیروی می‌کرد که در زیرزمین‌ها امکان افزایش سطح‌اشغال تا 80 درصد وجود داشت. از ابتدا، هم کارفرما و هم گروه معماری سِدروس بر این باور بودند که ساختمانی بیافرینند که در کنار کارآمدی، تجربه‌ی ارزش‌های معمارانه را برای شهر و ساکنانش فراهم آورد. در چشم‌انداز اولیه، کیفیت، چه از نظر استفاده از مواد و مصالح و چه در تبیین رویکرد به طراحی، جایگاه ویژه‌ای یافت. در کنار این مهم، اقتصادی‌بودن پروژه نیز مد نظر کارفرما بوده است لذا  با تکیه بر کیفیت، دقت و خلاقیت طراحانه این بنا به محیط مسکونی سازگار با محیط‌زیست، امن و آرام تبدیل شده‌است که تبلور آن در رضایتمندی ساکنان‌اش مشهود است. درست است که اسم بنا وام‌گرفته از نام خیابان پیوند است اما این پروژه به تمامی بازتابنده تعامل لایه‌های هم‌پیوند متعدد است: پیوندهای خانوادگی کارفرما، پیوند نظرات کارفرما و طراحان، پیوند میان سنت‌های طراحی خانه‌های ایرانی و سبک زندگی امروز، پیوند میان زمینه و ساختمان جدید و… .

نظر به شرایط و مشخصات پروژه ایده‌ها و راهکارهای پاسخگویی سِدروس به شرایط محیط و نیازهای ساکنان فضا را می‌توان در سه دسته‌ی ایده‌های شکلی، ایده‌های عملکردی و تاثیرات ویژه‌ی طرح خلاصه کرد.

ایده‌های شکلی و عملکردی

این پروژه بر اساس رویکردی مبتنی بر زمینه شکل گرفت و توسعه یافت. راه‌حل‌های مفصلی ارائه شده است که در درجه نخست به بافت محله اشاره دارد. پروژه‌ی پیوند سنت و نوآوری را به دقت بازتاب می‌دهد و واحدهای مسکونی را فراهم می‌کند که به تشکیل یک محله با کیفیت کمک کرده، می‌تواند الگوی ساخت و ساز در محله باشد. در پروژه پیوند تلاش شده‌است که ترکیب ساختمان جدید با بافت پیرامونش به شیوه‌ای جذاب، هماهنگ، بی ادعا و در عین حال نوآورانه طراحی شود.

ساختمان پیوند از لحاظ عملکردی به چهار بخش کلی تقسیم می‌شود: چهار واحد مسکونی از طبقات اول تا چهارم، لابی و فضای برگزاری مراسم و میهمانی‌های بزرگ در طبقه همکف، دو طبقه‌ی پارکینگ در زیرزمین و باکس ارتباط عمودی. هر یک از این چهار بخش از لحاظ شخصیت و نحوه کاربرد مصالح اندکی متفاوت شده‌اند. ساختمان از پالت محدودی از مصالح استفاده کرده است. آجر به‌عنوان اصلی‌ترین مصالح به‌کاررفته، یکی از مصالح سنتی و بومی در معماری ایران است و در حافظه تاریخی ما نقش بسته است و به نوعی برای هر ایرانی ماده‌ای آشناست. استفاده از آجر امکان چیدمان‌های متفاوت دستی و مجسمه‌گونه را می‌دهد که هویت پروژه را ساخته است.

نمای ساختمان از بافت آجری در چندلایه با خط و خطوط مدرن و پنجره‌های وسیع تشکیل شده‌است. تقسیم چهاربخشی مذکور در نما نیز مشهود است. نما به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که عملکردهای پس آن کاملا خوانا و شفاف است. بخش باکس پله صلب‌ترین حجم آجری بناست و تنها یک مستطیل باریک مجوف را در بر می‌گیرد که پرده‌ای برای پنجره‌‌های راه‌پله‌ی ساختمان ایجاد می‌کند. همکف و ورودی ساختمان با طراحی فاصله شیار مانندی از باقی نما جدا شده و به این ترتیب به ورودی شخصیت جداگانه‌ای بخشیده است ضمن اینکه در ترکیب با پوشش‌گیاهی پشت بافت آجری و صفحات فلزی زنگ‌زده به خوبی حجم ورودی را شاخص و ویژه ساخته‌است. نمای طبقات مسکونی نیز خود به دو بخش است: یک بخش نیمه‌شفاف مجوف که فضاهای نیازمند محرمیت بیشتر را در بر می‌گیرد و دوم جداره‌ی کاملا شفاف که فضای نشیمن و پذیرایی مملو از روشنایی را ممکن ساخته است. چهار طبقه مسکونی به نسبت طبقه اول حجم سیال‌تری دارد که در معماری نمای شمال و جنوبی امتداد یافته است. پنجره‌ها در نما سخاوتمندانه طراحی شده‌اند و در هر طبقه از کف تا سقف امتداد دارند.

متریال آجر نما در درون بنا نیز امتداد می‌یابد، در همکف شاهد تداوم صفحات فلزی زنگ‌زده به‌کار رفته در ورودی بنا هستیم تا چهره‌ای گرم‌تر و بی زمان‌تر به آن ببخشد. در راه‌پله و واحدهای مسکونی نیز در بخشی از فضا از آجر به کار رفته در پوسته استفاده شده و به این طریق یکپارچگی میان درون و بیرون حاصل شده است. باقی مصالح به کار رفته درون واحدها محدود، خنثی و سفید رنگ اند تا چیدمان نهایی صاحبخانه را آنچنان متاثر نسازند. فضای داخلی پارکینگ ها نیز بسیار ساده و خوانا طراحی و اجرا شده اند. آجر روشن از این جهت انتخاب شده است تا هماهنگی بیشتری با بافت داشته، و حسی از طراوت و تازگی به ساختمان ببخشد که  با سبزینگی گلدان‌های پس پرده‌ی آجری نیز به خوبی ترکیب می‌شود. آجر با دوام و بی‌زمان است که هم به نفع کاربران و هم محیط زیست خواهدبود.

طراحی پلان طبقات مسکونی در رابطه تنگاتنگ با کارفرما و در راستای تامین نیازهای او صورت گرفته است. برای کارفرمای پروژه با توجه به سبک زندگی‌شان نشیمن و آشپزخانه قلب خانه به حساب می‌آید و ارتباط مستقیم این دو فضا بسیار اهمیت داشت. لذا فضاهای داخلی هر واحد با توجه به سبک زندگی ساکنین و روابط میان آن‌ها طراحی شده‌است. برخلاف بسیاری از واحدهای مسکونی امروزی وجود پذیرایی بزرگ و نمایشی برای مهمان مطرح نبود لذا هر فضا به اندازه‌ و تناسب لازم و کافی، در جایگاه خود قرار گرفته است.

می‌توان گفت چهار ایده‌ی اصلی در طراحی واحدها مشهود است: توجه به روابط فامیلی و طراحی مبتنی بر تبیین روابط اعضای هر خانواده، بهره‌گیری از برخی عناصر و مفاهیم معماری خانه‌های سنتی ایران و ترکیب با سبک زندگی و قوانین جاری ساختمان‌سازی امروز ایران، امکان بهره‌گیری از نور و تهویه طبیعی به اندازه‌ی نیاز هر فضا، واردکردن سبزینگی به فضاهای داخلی تا حد ممکن.

به این ترتیب تقسیم‌بندی فضای داخلی شامل یک پیش‌فضای ورودی، هال خصوصی و آشپزخانه (به‌عنوان قلب تپنده‌ی خانه)، پذیرایی، یک اتاق‌خواب مستر و دو اتاق‌خواب فرزندان است. ارتباط بصری از هال خانه به تمامی فضاها وجود دارد که در بخش‌هایی مانند راهروی ورودی یا راهروی خواب‌ها این ارتباط بصری وضوح کم‌تری می‌یابد. ضمن اینکه از هشتی ورودی می‌توان بدون ورود به فضای نشیمن خصوصی به اتاق‌های خواب راه‌ یافت. به طورکلی احترام به حرائم خصوصی و جمعی افراد خانواده در این پروژه مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌است تا تمامی ساکنین در عین تعامل و همنشینی، حریم شخصی خود را نیز داشته باشند.

تاثیرات ویژه
تاثیرات ویژه طراحی ساختمان پیوند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تبیین روابط اعضای خانواده و فامیل و ترجمه‌ی آن به فضاهای معمارانه در هماهنگی حداکثری با نیازهای کارفرما و استانداردهای معماری
  • تلاش طراحان در کم‌ترین خودنمایی در ترکیب با بافت پیرامون
  • حفظ حریم خصوصی ساکنین در لایه‌های مختلف

طراحی اقتصادی پروژه: از سوی کارفرما هیچ فشاری بر طراح در استفاده از مصالح یا سبکی خاص از معماری وجود نداشت. لذا در راستای اهداف اقتصادی پروژه از باکیفیت‌ترین مصالح ایرانی استفاده شده‌است که در کنار طراحی دقیق جزییات اجرایی تلاش شده محصولی درخور پدید آید.

English Description

Payvand Residential Building is located at the Mokhaberat neighborhood, 8th Payvand Alley, Saadat Abad, Tehran, Iran. The project location has several specific features such as (1) adjacency to the northern mountains of Tehran; (2) predominance of residential use and the quietness of the neighborhood; (3) enjoying proper lighting from north and south.

The neighborhood mainly consists of relatively short houses with brick texture. Therefore, the first goal of the design scheme was to strengthen the inherent identity of the place. Payvand building itself is a modern residential building, which design to be the home of three brothers and their families.

At the very first, both the client and Cedrus believed in creating an efficient building, which provides the experience of the architectural values to the city and its resident. Therefore, the quality found a special place in terms of both design approach determination and the use of materials. Besides, the client also considers the economics of the project. Therefore, relying on the quality aspect, accuracy, and design creativity, the building became an environmental-friendly, safe, and quiet palace, which results in residents’ satisfaction. Payvand means bonding in Farsi. Although the name borrowed from Payvand Street, the project itself reflects the interaction of several interconnected layers: the family relations, the bond of the client and designers, the link between Iranian traditional house design and today’s lifestyle, etc.

According to the project conditions and specifications, Cedrus’ ideas and solutions summarize into three categories: formal ideas, functional thoughts, and special effects of the design.

Formal and functional ideas

The project accurately reflects the bond between tradition and innovation. Furthermore, it results in housing units that can serve as a high-quality model in the area. During the design and construction, we attempted to design the composition of the new building and its surrounding in an attractive, harmonious, humble, and at the same time ingenious way.

Functionally, the building divides into four general sections: four residential units from the first to the fourth floors, a lobby and large event and party space on the ground floor, two floors of the parking lot in the basement, and a vertical connection box. Each of these four parts is slightly different in terms of character and the use of materials. The palette of materials is limited. Brick material is one of the traditional and inventive materials in Iranian architecture and is engraved in their historical memory.

The facade of the building consists of a multi-layered brick texture with modern composition and large windows. The four-division is also evident in the exterior, and the functions behind it are fully legible and clear. The stair-box section is the most solid brick pattern and consists of only a narrow perforated rectangle as a curtain for staircase windows. The facade at the ground floor level separated from the rest with the design of a groove-like distance. Thus, it gives the entrance a specific figure. Besides, the vegetation behind the entrance brick curtain and the rusted metal sheets make an exceptional character for it. The facade of the residential floors divides into two parts. First, a semi-transparent perforated part that covers more private spaces. Second, a completely transparent part that fills the living room with light. The windows are designed generously and extend from floor to ceiling.

Materials inside the units are limited, neutral, and white to prevent affecting the would-be furniture arrangement of residents so much. The pale khaki brick has been chosen to have more harmony with the urban fabric and to give a sense of freshness to the building. In addition, it provides a beautiful combination with the greenness of the pots behind the brick curtain. Bricks are durable and timeless that will benefit both users and the environment.

For the client, the living room and kitchen are the heart of the house due to their lifestyle. Thus, they demanded a direct connection between these two. Unlike many modern residential units, there is no large living room to show off. Accordingly, the interior of each unit is tailored to the demands of the residents and their relationships.

Four main ideas are evident in the design of the units: paying attention to family relations and designing based on them; using some elements and concepts of traditional Iranian house architecture and, linking them to the current lifestyle and regulations; possibility to use natural light and ventilation; adding greenery to the interiors as much as possible.

Special Effects

The special effects of Payvand building design can be summarized as follows:
– Defining the relations of family members and translating them into architectural spaces in maximum harmony with the needs of the client and architectural standards.
– The least ostentation in combination with the surrounding urban fabric.
– Protecting the privacy of residents at different levels.
– Economic design: There was no pressure from the client on the designer to use certain materials or styles of architecture. Therefore, in line with the economic goals of the project, the native materials of the highest quality have been used, which along with accurate detailed design creates a perfect residence.

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “