لوگو رسانه جهان معماری

فرهنگسرای نیاوران – کامران طباطبایی دیبا

فرهنگسرای نیاوران

کامران طباطبایی دیبا

استان تهران

فرهنگسرای نیاوران

کامران طباطبایی دیبا

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
فرهنگسرای نیاوران
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
ایران، تهران، نیاوران، میدان شهید دکتر باهنر، خیابان پاسداران، خیابان فرهنگسرا
معمار مسئول :
کامران طباطبایی دیبا
تاریخ آغاز پروژه :
1349
تاریخ پایان پروژه :
1357
مساحت زمین ( متر مربع ) :
110000
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
4530
دسته بندی کاربری :
فرهنگی
تیم اجرایی :
شرکت ساختمانی رس
كارفرما :
سازمان برنامه و بودجه
عکاسی پروژه :
توضیحات فارسی

توضیحات پروژه

باغ قدیمی نیاوران در سال 1348 به منظور احداث ساختمان اداری در مجاورت کاخ نیاوران خریداری شد و طرح ساختمان در سال 1349 به کامران دیبا واگذار می‌­شود. پس از انجام مطالعات اولیه و بازدیدهای متعدد از محل، وی برنامه‌­ی جدیدی را به کارفرما پیشنهاد می‌­کند. هدف این برنامه، گسترش این مجموعه به صورت دو واحد مستقل از هم بود؛ یکی ساختمان اداری و دیگری، یک مجتمع فرهنگی.
نباید فراموش کرد که دیبا یک برنامه‌­ریز (planner) قابل و متبحر است و همان­طوری که در پارک شفق با برنامه­‌ریزی خود، جنبش ساخت فرهنگسرا را در کشور پایه‌­گذاری کرد، همین­طور هم از برنامه‌­ی یک ساختمان اداری، دست به خلق یک فرهنگسرای کامل دیگری می­‌زند که عملکردش تا به امروز در کشور برپا و پویاست (بیهوده نبود که شرکت وی “مؤسسه­‌ی شهرسازی و تهیه‌­ی طرح‌­های اجتماعی” نام داشت). فراموش نکنیم که دیبا در زمان خلق این آثار کلیدی در ایران، شخصیتی سؤال­‌برانگیز و اهمیتش برای هم‌­دوره‌­ای‌­هایش مبهم بوده است. ارزش‌­گذاری روی آثار وی مربوط به ماندگاری آنها و شناسایی و گرامی­‌داشت آن آثار بعد از انقلاب می‌­باشد.
این مجموعه به صورت سه واحد مستقل طراحی شده که عبارتند از: فرهنگسرا در بخش جنوبی، باغ قدیمی در بخش میانی و ساختمان اداری دفتر مخصوص در بخش شمالی. این مجموعه در تاریخ سی­‌ام تیرماه 1384 با شماره‌­ی 12279 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در ادامه به معرفی بخش‌­های مختلف این مجموعه خواهیم پرداخت.
فرهنگسرای نیاوران
ساختمان فرهنگسرای نیاوران در بخش جنوب­‌غربی مجموعه واقع شده و ترکیبی از اجزای مختلف است که به گرد حیاط مربع‌­شکلی انتظام یافته‌اند و حجمی نعلی­‌شکل دارد. حجم کلی بنا با ارتفاعی حدود دو طبقه دیده می‌شود و تمامی اجزای مجموعه دارای ارتفاع تقریباً یکسانی هستند. ضخامت حجم ساختمان در همه جا یکسان نیست؛ به این دلیل حجم را نیمه‌منظم و گوناگون می‌یابیم. در حقیقت ساختمان فرهنگسرا از کنار هم ‌نشستن احجام کامل و منفرد به‌ وجود آمده است. این احجام در یکدیگر حل نشده‌اند تا کل واحدی را بسازند، بلکه در کنار هم نشسته‌اند؛ در بعضی مواقع گویی احجام با هم برخورد کرده‌اند و مجموعه‌ای را فراهم ساخته‌اند. تفاوت طراحی نما در آن‌ها نیز به تنوع و استقلال آنها از یکدیگر کمک می‌کند. این پدیده­‌ی مفهومی بی­‌شباهت به فرم قرار­گیری ساختمان­‌های مجتمع فرهنگ‌سرای شفق نیست. این گوناگونی و تنوع، فرهنگسرا را نه به شکل یک بنا، بلکه به ‌صورت مجموعه‌ای از ساختمان­‌ها و حیاط درآورده است.
دروازه­‌ی اصلی حیاط که در واقع پیش‌­ورودی به سالن‌­های فرهنگسرا می­باشد، توأم با آبریز، قسمت بیرونی و داخلی را به شکلی نمادین از هم جدا می‌­کند. دسترسی به ساختمان‌­های اصلی از طریق پله‌ها صورت می‌گیرد. سکوها و شمشادها در دو طرف پله‌ها، مخاطب را به سمت ساختمان اصلی هدایت می­کنند. حیاط مرکزی فرهنگسرا، در واقع یک سالن ورودی روباز و محل تجمع است که می­‌تواند برای رستوران فرهنگسرا به‌­عنوان محل غذاخوری در هوای آزاد هم باشد. این حیاط از باغچه‌ها و درختان و بستر آب و البته کف‌سازی نسبتاً وسیعی از موزاییک‌­های بتنی برخوردار است. درخت­ها در ترتیبی نامعین، پراکنده‌اند و حضورشان، اتفاقی یا همچون بقایای یک باغ قدیمی به نظر می‌رسد. دیبا همواره از اتفاقات و حتی ضایعات طبیعی زمین بهره می‌­برد و یکی از عواملی که گاه با معماری وی تعامل مستقیم پیدا می‌­کند، حفظ درختانی است که می­‌شد آنها را مزاحم قلمداد کرد، اما دیبا از وجود آنها استفاده کرده و از خشکی طرح کاسته. بستر آب به صورت حوضی باریک و کشیده در مدخل ورود به حیاط قرار داده شده است. سازماندهی فضا و ارتباط فضاهای مختلف با عملکردهای متفاوت اداری، خدماتی، نمایشی و غیره در فرهنگسرای نیاوران بسیار سنجیده صورت گرفته است.
جهت توجه فضاهای بسته‌ی فرهنگسرا به حیاط میانی هم با یکدیگر متفاوت است‌.
از میان آنها سالن غذاخوری و فروشگاه توجهی جدی بـه حیاط دارند. در حالی که نگارخانه، تالار نمایش و رستوران رابطه‌­ی مستقیمی به حیاط داشته و کتابخانه نیم­‌نگاهی به آن دارد. اختلاف سطح­‌های داخل ساختمان سبب می‌­شود که اشخاص برای حرکت در فضاهای بسته مرتب از پله‌­ها و سطوح شیب­دار استفاده کنند. در این مجموعه، منحصراً بین گالری و رستوران رابطه­‌ی مستقیمی برقرار است.
نگارخانه یکی از فضاهای اصلی مجموعه است که با راهرویی منحنی و شیبی ملایم افراد را به خود می­خواند. بعد از یک پیچ کامل، به سالن اصلی وارد می‌شویم که محل نمایش آثار و اشیای هنری است و در سه نیم‌طبقه با ترکیبی عالی و نورپردازی طبیعی و مصنوعی مناسب شکل گرفته است. نورگیرهای سقفی که در دیگر آثار دیبا نیز دیده می‌شوند، راهنمای مسیر می­باشد. در ادامه، فضاهای نگارخانه با یک فضای فرعی به یک رستوران متصل می‌شود، رستوران در هماهنگی کامل با فضاهای نگارخانه طراحی شده است. در فضای این فرهنگسرا، ساختمانی نیز به‌­عنوان دفتر مخصوص بنا شده است.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “