لوگو رسانه جهان معماری

دنیای بی ام و | BMW Welt

دنیای بی ام و | BMW Welt

گروه معماری کاپ هیمل‌بلو | Coop Himmelb(l)au

آلمان، مونیخ

دنیای بی ام و | BMW Welt

گروه معماری کاپ هیمل‌بلو | Coop Himmelb(l)au

استان آلمان، مونیخ

تصاویر
ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

توضیحات فارسی

معمار: Coop Himmelb(l)au

سال: 2007

مساحت زمین: 25000 متر مربع

شهر: مونیخ

کشور: آلمان


توضیحات ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

تحقق تأسیسات فنی ساختمان در چارچوب معماری منجر به ایجاد یک مدل برنامه‌ریزی با پنج بخش موضوعی شد: سالن، پریمیر، فوروم، رستوران.

سالن (Hall)

یک مفهوم “تکنولوژی پایین” (Low-Tech) که بهینه‌سازی زیست‌محیطی آن با استفاده از روش‌های “تکنولوژی بالا” (High-Tech) انجام شده است

راهکار فنی ارائه‌شده در اینجا مبتنی بر تجربیات قبلی در طراحی سالن‌های بزرگ است. تمام ویژگی‌های مورد نیاز با موفقیت بر اساس یک مفهوم کم‌تکنولوژی (Low-Tech) پیاده‌سازی شده است. روابط متقابل بین نور طبیعی و مصنوعی با اقلیم محیطی و آکوستیک، احساس آسایش افراد در سالن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سیستم‌های فناوری ساختمان این روابط را در نظر گرفته و با رویکردی وابسته به هم، تأثیر آن‌ها را از طریق تغییر در ابعاد یا استفاده از مکانیسم‌های کنترلی مناسب تطبیق داده است.
یکی از اهداف اصلی در طراحی این سیستم‌ها صرفه‌جویی در مصرف انرژی بوده است. این هدف از طریق به حداقل رساندن تجهیزات مکانیکی مربوط به تهویه، گرمایش و سرمایش محقق شده است. این سالن عظیم به‌عنوان یک فضای زیر اقلیمی (Sub-Climatic)، با گرمایش خورشیدی و تهویه طبیعی طراحی شده و به یک فضای چندمنظوره تبدیل شده است که از الزامات متداول برای گرمایش و تهویه پیروی نمی‌کند.

تأمین هوای طبیعی از طریق جریان‌های حرارتی، فشار باد و آشفتگی‌های ناشی از تجمع هوا در ناحیه‌ی نمای ساختمان و برآمدگی سقف صورت می‌گیرد. ورود و خروج هوا از طریق دریچه‌های خودکار کنترل‌شده انجام می‌شود. این سیستم “تهویه طبیعی” مقدار کافی هوای تازه را برای سالن فراهم می‌کند.

سیستم سقف سالن نقش مهمی در تعامل بین گرما، سرما و هوا دارد. برای بررسی انتشار دودهای خروجی ناشی از حرکت خودروها در سطح “پریمیر”، یک شبیه‌سازی سه‌بعدی از جریان‌های حرارتی و هوایی انجام شد. سپس محاسبات تکرارشونده‌ای صورت گرفت تا چینش دریچه‌های ورودی و خروجی هوا برای تهویه طبیعی بهینه‌سازی شود، به‌گونه‌ای که میزان آلاینده‌ها از حد مجاز ۱۰ درصد تجاوز نکند.

جلوگیری از انتشار گازهای خروجی با ایجاد فشار منفی

وظیفه‌ی اصلی BMW Welt، تحویل خودروها در بخش “پریمیر” است که تمامی جنبه‌های طراحی برای ارتقای تجربه‌ی تحویل خودرو در نظر گرفته شده‌اند. به دلیل وجود گازهای خروجی ناشی از این فرآیند، طراحی سیستم تهویه نیازمند بررسی‌های خاصی بود، زیرا بخش “پریمیر” به سالن (که اصلی‌ترین فضای این مجموعه‌ی تجربی است) متصل است. علاوه بر تنظیم دقیق حجم جریان‌های ورودی و خروجی هوا، استخراج مستقیم گازهای خروجی و تزریق هوای تازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.
برنامه‌ریزی بر اساس فرض گردش ۴۰ خودرو در ساعت یا ۲۵۰ خودرو در روز انجام شده است.

فروم (Forum) – یک فضای درون‌فضا برای حداکثر انعطاف‌پذیری

“فروم” یک فضای مجزا برای برگزاری رویدادها با ظرفیت حداکثر ۱۲۰۰ نفر است که تمامی استانداردهای لازم برای یک سالن تئاتر یا کنفرانس مجهز را دارد.

فناوری تهویه‌ی این فضا، نیازهای بالای آسایش و عایق صوتی را که برای چنین فضای حساسی در میان سایر بخش‌های عملکردی مورد نیاز است، برآورده می‌کند. تجهیزات فنی این بخش به‌صورت مستقل طراحی شده و همچنین نحوه‌ی یکپارچه‌سازی آن با معماری مورد توجه قرار گرفته است. هوای تازه از طریق جت‌های هوا به‌صورت جانبی تأمین شده و هوای خروجی از طریق سقف استخراج می‌شود. بسته به تعداد افراد حاضر در سالن، حجم هوای مورد نیاز به‌صورت پیوسته قابل تنظیم است.

راهکارهای مستقل برای تأمین آسایش در فضاهای مرتبط با غذا و نوشیدنی

تجهیزات فنی به‌طور نامحسوس از عملکردهای مرتبط با غذا و نوشیدنی پشتیبانی می‌کنند. در محل‌هایی که مهمانان برای مدت طولانی‌تری حضور دارند، منابع هوا در نزدیکی کف قرار داده شده‌اند.
برای تضمین کیفیت هوای مطلوب حتی در نزدیکی نماهای شیشه‌ای، پروفیل‌های عمودی سازه‌ی نما گرم می‌شوند تا از ایجاد جریان‌های هوای سرد (که در این نوع سازه‌ها معمول است) جلوگیری شود.

(Double Cone) – یک فضای رویدادی با تمامی قابلیت‌های یک محل اجتماع عمومی

به‌عنوان فضایی برای نمایشگاه‌ها و رویدادهای ویژه طراحی شده است.
هوای تازه از طریق سیستم کم‌القای (Low-Induction) در امتداد پایه‌ی نما تأمین شده و از طریق دهانه‌ی بالای مخروط به سمت سقف حرکت می‌کند. سیستم‌های تهویه‌ی کف و کولرهای هوایی در دیوارها و کف، سطح آسایش مورد نیاز را تضمین می‌کنند.
در فصول معتدل، از تهویه‌ی طبیعی از طریق کرکره‌های نما استفاده می‌شود.

طراحی سازه‌ای BMW Welt چالش ویژه‌ای را در تعیین مسیرهای تأسیساتی ایجاد کرده است. به دلیل وجود یک فضای وسیع بدون ستون، که تنها توسط ۱۱ ستون و شفت‌های آسانسور نگه‌ داشته شده است، مقاطع تأسیساتی برای طبقات لانژ و برج، باید در مقاطع هسته‌ی باربر محدود یکپارچه می‌شد. این وضعیت نیازمند هماهنگی نزدیک در مراحل اولیه‌ی پروژه میان مسئولان مهندسی سازه، مسیرگذاری تأسیسات و فناوری ساختمان بود.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “