لوگو رسانه جهان معماری

در ستایش آب و آیینه – دفتر معماری هشت، استدیو غفاری

در ستایش آب و آیینه

ایمان هدایتی، محمد غفاری، شهاب احمدی

استان تهران

در ستایش آب و آیینه

ایمان هدایتی، محمد غفاری، شهاب احمدی

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
در ستایش آب و آیینه
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
ایران، تهران
شرکت مشاور :
دفتر معماری هشت، استدیو غفاری
معمار مسئول :
ایمان هدایتی، محمد غفاری، شهاب احمدی
تیم طراحی :
نیلوفر محمدزاده، علی احمدی، مهسا درچه‌ای، مونا اسدی، فرناز آگاهی
گرافیک و پرزانته :
مهسا درچه ای، نیلوفر محمدزاده، فرناز آگاهی
تاریخ آغاز پروژه :
1403
تاریخ پایان پروژه :
1403
مساحت زمین ( متر مربع ) :
24
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
24
دسته بندی کاربری :
طراحی داخلی
تیم اجرایی :
دفتر معماری هشت، استدیو غفاری
تاسیسات الکتریکی :
علی میرکاظمی
تاسیسات مکانیکی :
مرتضی حیدری
كارفرما :
آیلین ابریشمی، بهنام رضوانیان
عکاسی پروژه :
علی زنجانی
جوایز کسب شده :
  • رتبه نخست سومین دوره جایزه ملی بناهای فاخر در بخش طراحی فضاهای تجاری 1404
توضیحات فارسی

توضیحات پروژه

پروژه طراحی فروشگاه نقره آیلین ابریشمی در زمستان ۱۴۰۳ به دفتر ما سپرده شد. یک مکعب خالی با سقفی بلند، که در طبقه همکف مجتمع تازه تاسیس دومان در شهرک غرب قرار داشت. خواسته کارفرما از ما، توجه به مانیفست هنری اش ( باغ ایرانی) در پروسه طراحی گالری نقره اش بود.
پرسش اصلی، چگونه خلق‌کردن تجربه‌ای فضایی بود که نه ‌تنها کارکرد فروشگاهی را برآورده کند، بلکه بتواند در ذهن مخاطب به‌عنوان تصویری ماندگار از برند، همسو با روحیات باغ ایرانی ماندگار بماند؟
چگونه معماری می‌تواند ظرفی باشد تا پروسه خرید محصول را به تجربه ای روایی برای مخاطب تبدیل کند ؟
کلید ما، «در ستایش نور و آینه» بود؛ ساختن فضایی که بازتاب و تلالو در آن نقش اول را بازی کند، جایی که مرز میان ابژه و خیال، واقعیت و تصویر، و مخاطب و اثر محو شود و او را در میانه حوض نقره قرار ‌دهد.
بنابراین با استفاده از صفحات براق و انعکاس‌دهنده، پوسته‌ای برای فضا ایجاد کردیم که همانند «ارگانیسمی زنده» عمل می‌کند؛ گویی حجم فروشگاه در دل خود لایه‌ای دوم دارد. نور، بر این صفحات می‌لغزد و ژنومی تازه برای فروشگاه می‌سازد. به این ترتیب، هر حرکت، هر محصول و هر مشتری، بخشی از تصویر کلی و بخشی از بازی بازتاب‌ها می‌شود.
در مسیر تحقق این ایده، نخستین انتخاب ما متریالی بود که بیشترین کیفیت بازتاب را داشته باشد؛ چیزی شبیه به آینه، اما محدودیت‌های مالی و زمان‌بندی پروژه، استفاده از آینه‌ی واقعی را غیرممکن می‌کرد. به همین دلیل، به‌جای آن از ورق مولتی‌استایل استفاده کردیم؛ انتخابی که با وزن کمتر، قیمت پایین‌تر و سهولت بسیار بیشتر در اجرا، امکان دستیابی به ایده را فراهم می‌آورد.
ماحصل این گالری، فضایی است دو رگه؛ دیوارهای سفیدی که همچون سکوتی خونسرد، زمین را برای معرفی محصول باز می‌گذارند، و هندسه‌هایی ماجراجو که گویی با بازی نور و بازتاب، صحنه ای برای تجربه ی دیداری و حسی با مشتریان برقرار می‌کند.
تجربه ی حضور در این فضا نه عملی ساده برای خرید، که سفری است چند لایه، از کشف، مواجهه و لمس بازتاب زیور حقیقی؛ خویشتن

 
 
English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “