لوگو رسانه جهان معماری

مرمت و بهسازی کلیسای جامع پاتریارک لیسبون | Restoration and Enhancement of the Patriarchal Cathedral of Lisbon

مرمت و بهسازی کلیسای جامع پاتریارک لیسبون | Restoration and Enhancement of the Patriarchal Cathedral of Lisbon

دفتر معماری آدالبرتو دیاس | Adalberto Dias Arquitecto lda

پرتغال، لیسبون

مرمت و بهسازی کلیسای جامع پاتریارک لیسبون | Restoration and Enhancement of the Patriarchal Cathedral of Lisbon

دفتر معماری آدالبرتو دیاس | Adalberto Dias Arquitecto lda

استان پرتغال، لیسبون

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

معمار: Adalberto Dias Arquitecto lda

سال: 2025

مساحت: 6690 متر مربع

شهر: لیسبون

کشور: پرتغال

عکاس: Fernando Guerra | FG+SG


توضیحات پروژه ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

رومانسک، گوتیک، مَنریستی، باروک، نئورومانسک، نئوگوتیک و نئومانولین، بی‌شمار دسته‌بندی‌هایی هستند که مورخان برای توصیف «سِه» (کلیسای جامع لیسبون) به کار می‌برند — بنایی که پایه‌گذاری پرتغال را رقم زد و به فرمان آلفونسوی اول پس از فتح شهر از دست مسلمانان، در دامنه جنوبی و میانه تپه قلعه ساخته شد.

ساخت کلیسای جامع و رواق آن، مانند تمام کلیساها و معابد بزرگ دارای ارزش سیاسی-مذهبی، که روند ساختشان طی سال‌ها و نسل‌های مختلف ادامه یافته، دستخوش تغییرات و گسترش‌های پیاپی به دلیل نیازها و روح زمانه بوده است. همچنین این بنا بارها در اثر زمین‌لرزه‌هایی که به‌صورت دوره‌ای در لیسبون رخ داده‌اند — در سال‌های ۱۳۲۱، ۱۵۳۱ و ۱۷۵۵ — آسیب دیده و چندین بار بازسازی شده است.

فروریزش بخشی از باغ رواق در سال ۱۹۹۰ منجر به آغاز یک کارزار کاوش باستان‌شناسی شد که با وجود کشفیات و ساختارهای شناسایی‌شده بسیار (از عصر آهن و لایه‌های متوالی از دوره‌های رومی، اسلامی و قرون‌وسطایی، تا زمان ساخت رواق در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم)، و اهمیت بالای آن در درک تاریخ شهر و ساکنانش، این کاوش و پوشش موقت حفاظتی آن، کل فضای رواق را دگرگون کرده و به‌طور طبیعی همه ابعاد زمانی، مذهبی، تاریخی و معماری آن را تغییر داده بود.

مداخله پیشنهادی توسعه‌یافته، بازتعبیری از فضا و منظر باغ و رواق را در تعامل با موزه‌سازی زیرزمینی (کریپت) بقایای باستان‌شناسی، ایجاد فضایی تفسیری و موزه‌ای، و بازسازی دو رواق شکل داده است.

تراسی حفاظتی برای بقایای باستانی در تراز باغ اصلی ساخته شد و در مرکز غیرهندسی آن، چراغ‌دانی با حوض آب قرار گرفت که بقایای زیرزمین را روشن می‌کند — استعاره‌ای از چشمه زندگی در برابر کارکرد اولیه (تدفینی) رواق. هسته موزه‌ای بدون تردید در زیر بال جنوبی رواق، در بخشی که پس از زلزله در آتش‌سوزی از بین رفته و هرگز بازسازی نشده بود، ایجاد شد. پلکانی که سطوح مختلف را سازمان‌دهی و به هم متصل می‌کند، به همراه آسانسور، سیستم دسترسی و نیز حرکت آشکار و نمادین مداخله معاصر را شکل می‌دهند.

این مجموعه، معبدی کوچک به‌شکل بیضی است که در گوشه جنوب‌شرقی رواق واقع شده، ساختاری فشرده دارد و بر پایه‌ای شیشه‌ای قرار گرفته است. نمای آن با کاشی‌های دست‌ساز آینه‌ای پوشیده شده تا چشم‌انداز اطراف را بازتاب داده و گسترش دهد؛ فضایی آرام و متین، همان‌گونه که برای این مکان مقدس شایسته است.

 

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “