- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- مدرسه هیوالی | Hiwali School
معمار: pk_iNCEPTiON
سال: 2025
مساحت: 355 متر مربع
شهر: ناشیک
کشور: هند
عکاس: Pranit Bora Studio
توضیحات پروژه ارائهشده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)
هیوالی یک سکونتگاه کوچک روستایی متشکل از حدود ۲۵ خانوار کشاورز است که در اعماق رشتهکوه سَتمالا (Satmala) و در حدود ۷۰ کیلومتری شهر ناشیک قرار دارد. این روستا در زمینهای تپهای رشتهکوههای غات غربی واقع شده و یکی از جوامع دورافتاده به شمار میآید. مدرسهٔ ابتدایی موجود، در حال حاضر در یک پناهگاه موقت فعالیت میکند. «سازمان خیریه گیو» (Give Welfare Organization) و «آرمسترانگ رباتیکز و تکنولوژی» (Armstrong Robotics & Technologies) ابتکار ساخت یک مدرسه را آغاز کردهاند. سایت پروژه در بالای زمینهای پلکانی کشاورزی واقع شده است و از طریق یک مسیر پیادهروی ۵۰ فوتی از جادهٔ روستا قابل دسترسی است. این سایت نواری باریک است که در شمالغرب توسط کوه و در جنوبشرق توسط زمینهای کشاورزی پلکانی احاطه شده است.
آنچه این پروژه را ویژه میسازد، حضور معلم برجستهای به نام «کشاو گاویت» (Keshav Gavit) است که به روشهای نوآورانهٔ تدریس شهرت دارد. شاگردان او قادرند با هر دو دست بنویسند و بیش از ۱۱۰۰ جدول را از بر کردهاند. بیش از ۷۰ کودک از سکونتگاههای اطراف روزانه به این مدرسه میآیند. مدرسه شبیه یک مهدکودک عمل میکند؛ ۳۶۵ روز سال و روزانه ۱۰ ساعت فعال است و علاوه بر آموزش، مهارتهای زندگی را از طریق یادگیری گروهی و فعالیتمحور تدریس میکند.
پیش از پرداختن به طراحی، روش ما برای یافتن نیت پروژه از طریق پژوهش، به ما کمک کرد تا نظریهٔ «بهسوی و از میانِ» (TO and THROUGH) فضاهای لویی کان (Louis Kahn) را درک کنیم. این نظریه بر اهمیت واقعی بخشیدن به فضاهای «از میان» تأکید دارد: اینکه چگونه بنا با بستر خود ادغام میشود و چگونه حرکت در آن تبدیل به تجربهای معنادار، لذتبخش و الهامبخش میگردد.
طراحی با یک خندق آب آغاز میشود که سایت را از رواناب کوهستان محافظت میکند. بلوکهای مدولار برای دفتر، اتاق کامپیوتر، اتاق علوم، اتاق پروژکتور و کتابخانه به صورت مورب چیده شدهاند؛ این چیدمان امکان توسعه به سمت کوه را فراهم میکند و در عین حال با بادهای غالب منطقه همراستا است. این بلوکها به شکل U سازماندهی شدهاند و نمایهای آیرودینامیک به خود گرفتهاند که با شرایط بادگیر محل سازگار است. میان خندق و بلوکها، یک سکو به شکل زیگزاگ ساخته شده است که آب را به پشت هدایت میکند و گرههای متعددی ایجاد میکند که به آمفیتئاترهای سرپوشیده برای یادگیری و بازی تبدیل میشوند.
سکوهای طراحیشده و سقفهای با شیب ملایم، پویایی فضایی را افزایش میدهند؛ حجمها بین ۵ تا ۸ فوت تغییر میکنند تا مقیاسی قابل درک برای کودکان ایجاد شود. نور طبیعی از طریق فضاهای میان بلوکها وارد بخشهای غیررسمی میشود و از طریق حیاطهای نیمدایرهای به داخل اتاقها میتابد که از فرم سقف الهام گرفتهاند.
مدرسه بهعنوان فضایی پیوسته و درهمتنیده مفهومپردازی شده است که شامل فضاهای یادگیری باز، انعطافپذیر و در عین حال متمرکز است. برای افزایش چندعملکردی بودن، از درهای تاشو، تختهسیاههای دیواری و کفپوش سنگ محلی استفاده شده است که همه بهعنوان سطوح نوشتاری قابل استفاده هستند.
سازه بر اساس سیستم دیوار باربر با دیوار آجری نمایان ساخته شده است؛ این امر امکان میدهد تا بهراحتی تختهها بر روی دیوار نصب شوند. سقف تخت بر بالای سازه شناور است و تهویه را بهبود میبخشد، در حالی که زیرِ سقف بهعنوان بستری برای نقاشی مورد استفاده قرار میگیرد. کفسازی بلند با استفاده از مخلوط کود گاو، راحتی لازم برای نشستن یا دراز کشیدن را فراهم میآورد.
این طراحی متعلق به دانشآموزان است: ارائهکنندهٔ مقیاسهای متنوع فضایی، فضاهای یادگیری باز، پلههای روان و فضاهای فعالیتی که کودکان را به کاوش دعوت میکنند. همچنین این طراحی به معلم تعلق دارد: با فضاهایی متمایز اما مرتبط که از روشهای آموزشی متنوع پشتیبانی میکنند و به یک معلم اجازه میدهند مدرسه را بهطور مستقل اداره کند. هیچ کلاس درسی تعریفشدهای وجود ندارد؛ ورودیها و خروجیهای متعددی برای کودکان فراهم است تا بتوانند دنیای کوچک خود را بسازند، یاد بگیرند، رشد کنند، بازی کنند و پیوندی با بستر، معلم و دوستان خود برقرار نمایند.
جهت دسترسی به پروژههای بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “