لوگو رسانه جهان معماری

پل زنده | The Living Bridge

پل زنده | The Living Bridge

استودیو معماری میزی | Mizzi Studio

اندونزی، کچامَتان آبیان‌سِمال

پل زنده | The Living Bridge

استودیو معماری میزی | Mizzi Studio

استان اندونزی، کچامَتان آبیان‌سِمال

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

معمار: Mizzi Studio

سال: 2025

مساحت: 179 متر مربع

شهر: کچامَتان آبیان‌سِمال

کشور: اندونزی

عکاس: Mizzi Studio, Eden Rice


توضیحات پروژه ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

پل زنده در مدرسه سبز بالی نقطه اوج پروژه پل زنده است؛ سفری دو ساله که به رهبری معمار جاناتان میزی، مدیر دفتر طراحی بین‌المللی میزی استودیو شکل گرفت. این پروژه که از طریق برنامه پیشگامانه جالان جالان در مدرسه سبز توسعه یافت، دانش‌آموزان، معلمان و والدین را در فرآیندی عمیق و هم‌آفرین گرد هم آورد و پل را به نمادی زنده از آموزش باززاینده، همکاری اجتماعی و طراحی الهام‌گرفته از طبیعت بدل ساخت.

پروژه پل زنده در سال ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از جالان جالان آغاز شد؛ یکی از ارکان اصلی برنامه درسی مدرسه سبز بالی با تمرکز بر پایداری. نام این برنامه برگرفته از اصطلاح اندونزیایی برای «پرسه‌زدن» و «سفر کردن» است و دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا در پروژه‌های عملی و مکان‌محور مشارکت کنند که یادگیری علمی را با اثرگذاری واقعی در جهان ترکیب می‌کند. به‌عنوان بخشی از این برنامه، جاناتان میزی – که علاوه بر معمار، والد یکی از دانش‌آموزان و نیز مربی مدرسه است – به همراه معلمان شرح کاری را برای دانش‌آموزان تدوین کرد تا پل را بازآفرینی کنند؛ مرکزی برای هم‌کاری و هم‌آموزی والدین که در اصل در سال ۲۰۱۷ به دست کریس تامپسون و کارول دا ریوا بنیان‌گذاری شده بود. آنچه به دنبال آمد، سفری عمیقاً مشارکتی و دو ساله بود: دانش‌آموزان، معلمان، متخصصان و والدین در کارگاه‌ها، ارائه‌های اجتماعی، بازبینی‌های طراحی و تلاش‌های جمع‌آوری سرمایه شرکت کردند.

پروژه پل زنده گسترشی از فلسفهٔ مدرسه سبز به‌شمار می‌آید و الگویی ارائه می‌دهد از اینکه چگونه زیرساخت‌های آموزشی می‌توانند زمین، مردم و ایده‌ها را به‌طور فعال باززنده‌سازی کنند. این پروژه در بُعد اجتماعی و آموزشی خود باززاینده است: از طریق مربی‌گری، هم‌آفرینی و توانمندسازی نسل بعدی طراحان و تغییرآفرینان. گروه‌هایی از دانش‌آموزان ۱۵ تا ۱۸ ساله به کاوش در طراحی معماری، مدل‌سازی، پویانمایی، ساخت‌وساز و فیلم‌سازی پرداختند و نه‌تنها طراحی‌های تازه، بلکه یک الگوی آموزشی نوین برای یادگیری مشارکتی میان دانش‌آموزان و حرفه‌ای‌ها پدید آوردند. کریس تامپسون، هم‌بنیان‌گذار پل در مدرسه سبز می‌گوید:
«در تمام سال‌هایی که اینجا بوده‌ام، این بهترین پروژهٔ دانش‌آموز-معلم-والد است که دیده‌ام.»

ساخت در هماهنگی با طبیعت: هنر نوآورانه و مصالح پایدار
بازطراحی پل پاسخی به نیازهای در حال تحول مرکزی است که در اصل از مرکز بازیافت مدرسه تغییر کاربری یافته بود تا کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و ابتکارات والدین را در خود جای دهد؛ فضایی مشارکتی برای کار و تبادل شخصی و حرفه‌ای. در قلب این پروژه، تعهدی عمیق به پایداری، یادگیری میان‌نسلی و ساخت در هماهنگی با هنر و دانش بومی نهفته است.
طراحی جدید پل، فضایی زنده و پویا است که بخشی از آن به‌طور طبیعی به عناصر محیطی باز است و روحیه یادگیری درون-بیرون را که معرف مدرسه سبز است، در آغوش می‌گیرد. این سازه با بیش از ۳۰۰ قطعه بامبو برداشت‌شدهٔ محلی ساخته شد که با استفاده از تکنیک‌های پیشرفتهٔ خم‌کاری حرارتی و با همکاری متخصصان محلی بامبو پیور شکل گرفت و آن را به یکی از نخستین نمونه‌های این نوع در بالی بدل ساخت.

این پروژه به مجموعه معماری‌های نوآورانهٔ بامبو در محوطهٔ مدرسه می‌پیوندد، از جمله آرک، سالن ورزشی مدرسه سبز که به‌خاطر طراحی ساختاری پیشگامانه‌اش شناخته می‌شود. در این پروژه، از یک پالت مصالح پایدار نوآورانه نیز استفاده شده است: تراتزوی ساخته‌شده از شیشه خردشده و ترکیب زیست‌کامپوزیت، پنل‌های آکوستیک قارچی (مایسلیوم)، آجرهای اکوبتن ساخته‌شده از خاکستر زباله صنعتی، و همچنین گچ آهک که هنگام خشک‌شدن کربن را جذب می‌کند.

هشت ستون خم‌شده با حرارت، سقفی بامبویی قوسی‌شکل را پشتیبانی می‌کنند که به بیرون طره زده و از ورودی مدرسه به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گوید. این سقف با سیستم پلوپوه پوشیده شده است؛ شینگل‌های بامبوی صاف‌شده که از سنت معماری اندونزیایی ریشه گرفته‌اند.

این ساختار از نظام‌های هوشمندی طبیعت الهام گرفته است: شبکهٔ چوب گسترده، شبکهٔ زیرزمینی قارچ‌ها که درختان را به هم متصل می‌کند – که در اینجا بازتاب یافته در شبکهٔ همکاری انسانی که پل را ممکن ساخت. مرکز هم‌آموزی پل بار دیگر میزبان رویدادها، برنامه‌ها و سخنرانی‌ها خواهد شد و فرصتی برای والدین مدرسه سبز فراهم می‌کند تا دانش خود را با همه دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند. این پروژه جامعه‌ای منحصربه‌فرد از یادگیرندگان، کارآفرینان، معلمان، محیط‌زیست‌گرایان، تغییرآفرینان و افراد تأثیرگذار را گرد هم می‌آورد.

مدلی در حال تکامل برای یادگیری باززاینده و دانش‌آموز-محور
پل زنده نمایانگر گونه‌ای نوین از مدل آموزشی است؛ مدلی که یادگیری را از طریق ارتباط، خلاقیت و تألیف جمعی پرورش می‌دهد. این الگو بازتاب‌دهندهٔ روحیه بنیان‌گذاران مدرسه است: آموزش نباید صرفاً در طبیعت صورت گیرد، بلکه باید با طبیعت اتفاق بیفتد.

یکی از دانش‌آموزان مشارکت‌کننده، ایدن رایس می‌گوید:
«کار کردن روی پل زنده اولین باری بود که احساس کردم ما فقط دانش‌آموز نیستیم، بلکه طراح، تصمیم‌گیرنده و تغییرآفرین هستیم. این پروژه به من اعتمادبه‌نفس داد که چه کارهایی می‌توانم فراتر از مدرسه انجام دهم.»

به‌عنوان بخشی از این پروژه، دانش‌آموزان همچنین یک بستر دیجیتال تعاملی توسعه دادند تا فارغ‌التحصیلان، والدین و دانش‌آموزان فعلی را به هم متصل کند و زمینه‌ساز همکاری‌های آینده، مربی‌گری و ابتکارات مشترک شود.

پیش از افتتاح رسمی، پل زنده در نمایشگاه چِینج‌ناو ۲۰۲۵، بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانی راهکارهای سیاره، که در ۲۴ تا ۲۶ آوریل در گرند پالهٔ پاریس برگزار شد، معرفی گردید. این حضور اهمیت جهانی پروژه و نقش آن در پیشبرد آموزش و طراحی باززاینده در عرصه بین‌المللی را برجسته کرد. غرفهٔ پروژه با استقبال گسترده روبه‌رو شد و حتی ناتالی پورتمن (بازیگر و فعال اجتماعی) نیز از آن بازدید کرد و با دانش‌آموزان رهبر پروژه به گفتگو پرداخت.

این مرکز جدید همچنان به‌عنوان فضایی اجتماعی از کنجکاوی، نوآوری و تبادل اندیشه رشد خواهد کرد و بذرهایی برای آینده‌ای امیدوارکننده خواهد کاشت؛ جایی که نسل بعدی نقشی محوری در شکل‌دادن به جهانی هماهنگ ایفا می‌کند.

جاناتان میزی توضیح می‌دهد:
«من به مدرسه سبز آمدم به خاطر بحران اقلیمی و چون می‌خواستم بخشی از چیزی باشم که فعالانه آینده‌ای بهتر برای فرزندانم شکل می‌دهد. چیزی که به‌عنوان یک درخواست سادهٔ یک والد برای راهنمایی پسرش آغاز شد، به سفری دوسالهٔ باززاینده تبدیل شد که دانش‌آموزان، معلمان، متخصصان و خانواده‌ها را گرد هم آورد. من افتخار داشتم که درسی را هم‌رهبری کنم که دانش‌آموزان را توانمند کرد تا نه‌فقط یک فضا، بلکه آینده‌ای که می‌خواهند در آن زندگی کنند بازتصور کنند. در این مسیر، آن‌ها تبدیل به معلم شدند. وضوح، خلاقیت و هدف آن‌ها باورم را به آنچه ممکن است زمانی که به جوانان اعتماد می‌کنیم، بازیابی کرد. تنها در مدرسه سبز بود که چیزی مانند این می‌توانست ریشه بدواند. و این همان جادویی است که پل زنده را ممکن ساخت.»

 

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “