لوگو رسانه جهان معماری

مجتمع فرهنگی میریکارودن ناکاگاوا | Mirikaroden Nakagawa Cultural Complex

مجتمع فرهنگی میریکارودن ناکاگاوا | Mirikaroden Nakagawa Cultural Complex

دفتر معماری فورو‌موری کوایچی | Furumori Koichi architectural design studio

ژاپن، ناکاگاوا

مجتمع فرهنگی میریکارودن ناکاگاوا | Mirikaroden Nakagawa Cultural Complex

دفتر معماری فورو‌موری کوایچی | Furumori Koichi architectural design studio

استان ژاپن، ناکاگاوا

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

توضیحات فارسی

معمار: Furumori Koichi architectural design studio

سال: 2025

مساحت: 8843 متر مربع

شهر: ناکاگاوا

کشور: ژاپن

عکاس: Kyoko Omori


توضیحات پروژه ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

«ما نیاز داریم شیوه‌ی اندیشیدنمان درباره‌ی کتابخانه‌ها را تغییر دهیم» ــ جمله‌ای از یک تکنسین صحنه، در خلال یکی از بحث‌های متعدد با مسئولان شهری و مدیران مجموعه.

این پروژه‌ی بازسازی بر میریکارودن ناکاگاوا متمرکز است، یک مجتمع فرهنگی چندمنظوره که در شهر ناکاگاوا، استان فوکوئوکا قرار دارد. این مجموعه، یک کتابخانه‌ی عمومی، یک تالار چندمنظوره و یک مرکز آموزش مادام‌العمر را در خود گرد آورده است. در قلب شهر و در میان امکاناتی همچون مرکز کودکان و استخر سرپوشیده واقع شده و به‌عنوان یک هاب پرجنب‌وجوش برای فرهنگ مدنی و تفریح اجتماعی عمل می‌کند.

مفهوم طراحی: «کتابخانه در همه‌جا»

رویکرد طراحی ما حول محور تم «کتابخانه در همه‌جا» شکل گرفت. به جای آن‌که کتاب‌ها را به فضای خاص کتابخانه محدود کنیم، هدف ما آن بود که آنها را به‌گونه‌ای سنجیده در سراسر مجموعه توزیع کنیم، به‌گونه‌ای که هر قرارگیری با فعالیت‌های خاص همان بخش هماهنگ باشد.
به‌عنوان نمونه، کتاب‌های موسیقی و هنرهای نمایشی در سرسرا (فویِر) کنار سالن کنسرت قرار داده شدند، در حالی که کتاب‌های مربوط به صنایع‌دستی و آشپزی در نزدیکی مرکز آموزش مادام‌العمر جای گرفتند. این چیدمان نوعی گفت‌وگوی ارگانیک میان کتاب‌های فیزیکی و برنامه‌های ارائه‌شده در محل به‌وجود آورد، به‌طوری که هر یک دیگری را تقویت می‌کرد.

همچنین ما بخش مجلات، که پیش‌تر درون کتابخانه قرار داشت، به سالن ورودی منتقل کردیم. این مداخله‌ی به‌ظاهر کوچک، در عمل به یک راهبرد کلیدی برای جذب بازدیدکنندگان تازه بدل شد: افرادی که شاید در ابتدا قصد مراجعه به کتابخانه را نداشتند، اما در جریان حرکت روزمره‌ی خود در ساختمان، به طور طبیعی با آن مواجه می‌شدند.

در آغاز، برخی کارکنان نگرانی داشتند که این رویکرد ممکن است چنین برداشتی ایجاد کند که تالار موسیقی و مرکز آموزش به نوعی در «کتابخانه» ادغام می‌شوند. با این حال، به مرور زمان، ادغام کتاب‌ها در این فضاها موجب شد محتوای برنامه‌های آنها گسترش یافته و غنی‌تر شود. امروزه، کارکنان اجرایی بیش از پیش پیشنهادهایی برای پیوند دادن رویدادها و کارگاه‌هایشان با مجموعه‌های کتاب‌های منتخب ارائه می‌کنند.

مکانی سوم، نه صرفاً یک کتابخانه

نکته‌ی اساسی این است که مفهوم ما از «تمام ساختمان یک کتابخانه است» فراتر از صرفاً قرار دادن کتاب‌ها در هر اتاق می‌رود. در جریان بازدیدی از یک کتابخانه‌ی کوچک محلی، کتابداری اندیشه‌ای به‌یادماندنی را با ما در میان گذاشت:
«حتی اگر بازدیدکنندگان در نهایت کتابی برندارند، هیچ ایرادی ندارد.»
ما عمیقاً از این دیدگاه متأثر شدیم. این جمله ماهیت کتابخانه را به‌عنوان یک «مکان سوم» به زیبایی بیان می‌کند ــ فضایی عمومی و تأمین‌شده از منابع عمومی که جایگزینی برای خانه، مدرسه یا کار است. مکانی برای تعلق داشتن، درنگ کردن و احساس خوش‌آمدگویی.

این همان چشم‌اندازی است که ما در پی تحقق آن بودیم: کتابخانه‌ای نه به‌عنوان کارکردی محدود، بلکه به‌مثابه حضوری سخاوتمندانه و فراگیر که در تار و پود کل مجتمع فرهنگی تنیده شده است.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “