لوگو رسانه جهان معماری

شبکه ۷ تلویزیون بی‌بی‌تی‌وی (تایلند) | Channel 7 BBTV

شبکه ۷ تلویزیون بی‌بی‌تی‌وی (تایلند) | Channel 7 BBTV

استودیو معماری ایربیس + آپوستروفی | Apostrophy's + Airbase Architects

تایلند

شبکه ۷ تلویزیون بی‌بی‌تی‌وی (تایلند) | Channel 7 BBTV

استودیو معماری ایربیس + آپوستروفی | Apostrophy's + Airbase Architects

استان تایلند

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات

این پروژه فاقد مدارک مقاطع و جزییات اجرایی می باشد.

توضیحات فارسی

معمار: Apostrophy’s + Airbase Architects

سال: 2015

مساحت: 240 متر مربع

کشور: تایلند


توضیحات ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

دفتر طراحی چندرشته‌ای مستقر در بانکوک با نام آپوستروفی با همکاری شرکت معماری ایربیس  پروژهٔ جدید طراحی داخلی خود را برای استودیوی پخش کانال بی‌بی‌تی‌وی (تایلند) (شرکت بانکوک تلویزیون و پخش – Bangkok TV and Broadcasting Co., Ltd.) به انجام رسانده‌اند. در این پروژه، یک پمپ بنزین قدیمی به استودیوی پخش خلاقانه‌ای تبدیل شده که در حاشیهٔ بزرگراه Mit-Tra-Parb در استان خون‌کائن، واقع در شمال‌شرقی تایلند قرار دارد.

سایت موجود به‌عنوان «پمپ بنزین» دارای سازه‌ای با دهانه‌های بلند بود. طراحان از این ویژگی برای ایجاد یک پلان باز استفاده کرده‌اند، در عین حال ضعف این سایت یعنی گرما و آلودگی صوتی را با استفاده از سیستم پوستهٔ دوبل (Double-layer Skin) برطرف کرده‌اند. ایدهٔ طراحی برگرفته از ظرف سنتی محلی نگهداری غذا به نام کراتیپ (Kratip) است؛ ظرفی استوانه‌ای با ساختار حصیربافی برای نگهداری برنج که دارای پوستهٔ بیرونی با ارتفاع کامل و فاصلهٔ هوایی میان لایه‌هاست. این فرم سنتی عایق خوبی در برابر حرارت محسوب می‌شود، مشابه با تکنیک‌های مدرن عایق‌سازی حرارتی.

در لایهٔ بعدی طراحی، یک دیوار با الگوی خاص نصب شده که برگرفته از طرح پارچهٔ سنتی محلی به نام «جی پچ» (Jee Petch) است (در زبان محلی به معنای “الماس موشکی”). این دیوار نه‌تنها فضا را به دو بخش اصلی تقسیم می‌کند، بلکه نوعی محصورسازی پویا نیز ایجاد می‌نماید.

بخش اول به‌عنوان استودیوی حرفه‌ای تلویزیونی طراحی شده است که شامل: اتاق خبر با طراحی آینده‌نگر، تجهیزات کامل نورپردازی، دوربین‌ها، سرورهای کامپیوتری و اتاق کنترل می‌باشد. با وجود ساختار طویل سایت، آلودگی صوتی یکی از چالش‌های اصلی پروژه بوده است؛ از این رو، پنل‌های دیواری با ساختار مشابه الگوی الماس برای جلوگیری از ورود صدا از مسیر جاده نصب شده‌اند. همچنین، سیستم سقف به‌گونه‌ای طراحی شده تا جلوی عبور صدا از سقف فلزی موجود را نیز بگیرد.

بخش دوم شامل فضای اداری و همچنین فضایی برای نمایشگاه‌های موقت است که همچون بخش اول با دیوارهای مشبک با الگوی جی پچ پوشانده شده است. این دیوار امکان ایجاد فضای نیمه‌خصوصی را میان دو بخش فراهم می‌کند و کاربران می‌توانند فعالیت‌های بخش مقابل را رصد کنند.

در نهایت، ویژگی شاخص این پروژه در طراحی نورپردازی آن نهفته است. ردیفی از نوارهای LED آبی‌رنگ در امتداد دیوارهای با طرح جی پچ نصب شده‌اند که نور آبی را روی کل دیوار می‌پراکنند. همچنین، لوله‌های نئون رترونما نیز نه‌تنها برای معرفی پروژه به‌عنوان یک تابلو نوری، بلکه به‌عنوان نور محیطی اصلی سقف به‌کار رفته‌اند. بازتاب این نورها از طریق دیوارهای شیشه‌ای بیرونی، فضای پیرامون را به‌ویژه در شب‌ها، به‌صورت یک نشانهٔ شهری زنده و روشن درمی‌آورد.

در جمع‌بندی این پروژه، طراحان موفق شدند از مزایای سایت بهره‌برداری کرده و نقاط ضعف آن را برطرف کنند. آن‌ها توانستند یک پمپ بنزین قدیمی را به استودیویی نوآورانه و پویا تبدیل کنند؛ فضایی که تصویری حرفه‌ای و همکاری‌محور از برند ایجاد می‌کند و در عین حال، هویت بومی را نیز در خود جای داده است.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “