- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- مرکز خرید گربر | Gerber
معمار: Ippolito Fleitz Group
سال: 2015
مساحت: 14000 مترمربع
شهر: اشتوتگارت
کشور: آلمان
توضیحات ارائهشده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)
شرکت بیمه Württembergische Lebensversicherung AG مالک قطعه زمینی به وسعت ۱۴۰۰۰ مترمربع در انتهای جنوبغربی مرکز شهر اشتوتگارت است. ساختمان مرکزی پیشین این شرکت در سال ۲۰۱۱ تخریب شد و جای خود را به یک توسعه شهری جاهطلبانه داد که شامل فضاهای تجاری، اداری و مسکونی میشود. در رقابت طراحی برای نمای خارجی و ساختمان، دفتر معماری Bernd Albers Berlin برنده شد و طراحی داخلی تمام فضاهای عمومی و سامانه هدایت و جهتیابی بر عهده ما گذاشته شد.
طراحی داخلی با هدف تثبیت مرکز خرید گربر بهعنوان نقطهای کلیدی و نشانی برجسته در شهر انجام گرفت. محورهای اصلی پروژه بهخوبی با توپوگرافی زمین سازگار شدهاند و مرکز شهر را به محلات اطراف متصل میکنند. مرکز خرید گربر بیشتر شبیه به یک بلوار شهری است تا یک مرکز خرید سنتی. طراحی سطح بالا در تمام بخشها، آن را در بلندمدت پایدار میسازد، در حالی که همزمان برای کسانی که علاقهای به کالاهای لوکس ندارند نیز مکانی در دسترس محسوب میشود. ویژگیهای شاخص این مجموعه شامل محیط باکیفیت، سهولت در جهتیابی و عناصر فضایی با قابلیت تشخیص بالا است.
دسترسی به فضاهای عمومی مرکز خرید گربر از طریق سه ورودی در سه گوشه از چهار گوشه ساختمان ممکن است. موقعیت راهبردی ساختمان در محل تقاطع خیابانهای مختلف باعث میشود مشتریان بهطور مستقیم از خیابانها وارد مرکز خرید شوند. دو ورودی در خیابان Tübinger در طبقه همکف قرار دارند، در حالی که ورودی خیابان Marienstraße در یک طبقه بالاتر واقع شده است. این اختلاف ارتفاع و همچنین مسیرهای خرید غیرخطی درون مرکز، نیاز به سامانه هدایت و جهتیابی دقیق و شفاف را ضروری کرده است.
ناحیههای ورودی، مفاهیم کلیدی طراحی داخلی را معرفی میکنند. یکی از عناصر مرکزی هویت داخلی، حلقههای نوری هستند که شکل آنها بازتابی از لوگوی مرکز خرید گربر است – حرف «g» که از دو دایره تشکیل شده است. جایگذاری این حلقهها با توجه به شرایط هر ورودی صورت گرفته است. در ورودی باریک و شیبدار شرقی، زنجیرهای خطی و درهمتنیده از حلقهها بازدیدکننده را به سمت بالا هدایت میکند. در مقابل، در ورودی شمالی که عریضتر است، حلقهها بهصورت قوسی گسترده بر سقف پخش شدهاند.
در سومین ورودی مرکز خرید گربر که در یک طبقه و همسطح است، نوارهای نوری منحنی که در سقف ادغام شدهاند، مفهوم حلقهها را بازتاب میدهند و مسیر منشعبشده در آنجا را دنبال میکنند. بدین ترتیب، حلقههای نوری، امضای هویتیِ متمایزی برای هر ورودی ایجاد کردهاند. در قلب مرکز خرید، این حلقهها در اطراف یک ستون پیچیده شده و به سمت بالا امتداد مییابند تا «درختی از نور» تشکیل دهند که هر سه طبقه ساختمان را در بر میگیرد.
فضاهای باز عمودی (voids) پیوندهای بصری میان طبقات مختلف مرکز خرید ایجاد کردهاند. سقفها و نردههای منحنی به فضا ظاهری سیال داده و بر عمودیت آن تأکید میکنند. کنارههای شیشهای باعث میشوند لایههای سقف سبکتر بهنظر برسند، نماهای فروشگاهها در طبقات دیگر دیده شوند و مشتریان به ادامه خرید در طبقات بالا یا پایین تشویق شوند. رنگآمیزی مونوکروم تمام فضاهای عمومی، نوعی ظرافت را القا کرده و با حذف رنگهای متنوع، رقابت بصری با نمای فروشگاهها را کاهش میدهد.
حرکت سیال در لبههای منحنی نمای مغازهها نیز ادامه مییابد. یک دفترچه راهنما برای طراحی ویترین فروشگاهها تدوین شده تا ظاهر داخلی مرکز خرید یکپارچه باشد. حس فضایی و کیفیت بالای متریالهای بهکاررفته در نماها، جایگاه مرکز خرید گربر را در بخش خردهفروشی سطح بالا تثبیت میکند. نمای مغازهها با یک پردهی نمای پیوسته به رنگ خاکستری تیره و گرم یکدست شدهاند که بهصورت افقی امتداد یافته و مرزهای بیرونی فضای عمومی را نشان داده و به عنوان عنصر جهتیابی عمل میکند.
کانالهای نوری سیاه در سقف و نردههای چوبی تیره، این تأثیر را تقویت کردهاند و مرز فضاهای باز را مشخص میکنند. این بازی با خطوط تیره، با یک نوار تیره در پشت پلهبرقیهای نورپردازیشده کامل میشود. هر پلهبرقی مانند یک عنصر نوری مجزا عمل میکند و نقش مهمی در جهتیابی افقی دارد.
کفپوش سنگی در تمام فضاهای عمومی، از جمله مسیرهای منتهی به سرویسهای بهداشتی، آسانسورها و پلهها بهکار رفته است. برای بازتاب پیادهروهای شهری اطراف، از کاشیهای ششضلعی استفاده شده که بهگونهای طراحی شدهاند تا بدون اعمال جهتگیری خاص، احساس مکث و گردش را القا کنند، در حالی که مسیر را نیز بهوضوح نشان میدهند.
مرکز خرید گربر بهگونهای طراحی شده تا تجربه خرید در بیرون و درون مرکز را بههم پیوند دهد؛ بهطوریکه تنها یک مرکز خرید نباشد، بلکه نقطه ثابتی در صحنه شهری باشد. شکل کاشیهای کف در طراحی سقف نیز تکرار شده و با زاویهدار شدن و جابهجایی اندک، به عنوان عناصر برجسته بصری نمایان شدهاند.
مرکز خرید گربر یک بلوار تجاری مدرن را معرفی میکند که محل مطلوبی برای تجربه خرید امروزی است. حرکات سیال، مصرفکننده را بهطور طبیعی از مسیر منحنی به داخل مرکز راهنمایی میکنند و با ایجاد فضایی سبک و گذرهای نرم، ارتباط بصری گستردهای میان سه طبقه خرید فراهم میسازند. طراحی فضای داخلی به شکلی مؤثر، شهر را به درون خود دعوت میکند.
جهت دسترسی به پروژههای بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “