- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های داخلی
- شوروم رُست شیراز – دفتر معماری اشعری




























































پروژه طراحی داخلی نمایشگاه رُست که در سال ۱۴۰۲، از طریق برگزاری مسابقهای محدود بین برخی از معماران شیراز مطرح شد، از نوع بازسازی و واقع در طبقه همکف یک آپارتمان، واقع در خیابان ساحلی دانشآموز شیراز است. کاربری پیشین آن مسکونی بوده و با تغییر کاربری به فضای تجاری، مشکلات زیرساختی از جمله تاسیسات، کمبودن ارتفاع سقف و تداخل دسترسی با ورودی بخشهای مسکونی وجود داشت.
اغلب نمایشگاهها یا showroom، فضایی برای ارائه، فروش محصولات و ارتباط مستقیم با مشتریان تعریف میشوند. سوالی که پیش میآید: آیا شرکتهای تولیدی بزرگ، در نمایشگاههای خود میتوانند به فعالیتی فراتر از ارائه و فروشِ محصول بپردازند؟ با توجه به مشکلاتی که در برگزاری رویدادهای مختلف در فضاهای عمومی و نمایشگاههای دولتی در ایران وجود دارد، منجر به کاهش مشارکت متخصصان حرفهای و علاقهمندان شده است و مدتهاست که رویدادهای موفق حرفه ای، فرهنگی و هنری در شهری همچون شیراز کمتر دیده میشود. در پی پاسخ به این دغدغه، این سوال طرح شد: آیا نمایشگاههای خصوصی متعلق به شرکتهای بزرگ، میتوانند بستر تعاملی برای حمایت و برگزاری چنین رویدادهایی باشند؟ بر اساس پرسشهای مطرح شده، ایدههای زیر در نظر گرفته شد.
با توجه به فعالیت و پتانسیلهای شرکت رُست، نمایشگاه این مجموعه میتواند ضمن ارائه و فروش محصولات خود، بستری برای برگزاری رویدادهای هنری، فرهنگی و اجتماعی نیز باشد. با توجه به این هدف و محدودیتهای مالی، زمانی و مساحت فضای این پروژه، بهترین رویکرد طراحی، انعطافپذیری است. به همین منظور، ایدههای زیر در نظر گرفته شد:
ـ طراحی فضای نمایش صندلی و محصولات رُست با قابلیت نشیمن جمعی
ـ طراحی سکو برای نمایش فرش و گلیم ها با قابلیت ارائه سخنرانی و اجرای موسیقی
ـ طراحی میز کانتر فروش با قابلیت میز پذیرایی برای مراسمهای مختلف
ـ طراحی میز بار جهت ارائه کافی و نوشیدنی به مشتریان و همچنین پذیرایی از مهمانان دعوت شده به رویداد
ـ طراحی فضایی شیشه ای برای ارائه محصولات هنری با قابلیت تشکیل جلسات گروهی
اغلب نمایشگاههای مبلمان، در حال حاضر یا فضاهایی یکدست هستند که بین زونهای سرویس مبلمان، مرزی وجود دارد و اغتشاش بصری و عدم تمرکز بین آنها دیده می شود و یا بین زونهای مختلف، مرزهای افراطی وجود دارد. ایده ما استفاده از صفحات پلیکربنات نیمهشفاف، بهگونهای است که ضمن ایجاد قابلیت چیدمانهای مختلف برای محصولات، حریم نسبی بین محصولات متفاوت ایجاد کند. این صفحات به عنوان جداکنندههای معلق، به دلیل وزن سبک و اتصالات آسان، بهراحتی توسط افراد مختلف، جابهجا میشوند و به ایجاد فضایی یکدست برای برگزاری رویدادها کمک میکنند.
استفاده از صفحات پلیکربنات نیمه شفاف به عنوان جداکننده، باعث تولید سایه و تصاویر انتزاعی مبهم از اجسام پشتی میشود. ابهام در تصویر، به ایجاد حال و هوایی هنری کمک نموده، کنجکاوی مخاطبان را نیز افزایش میدهد و آنها را به کشف و تجربه دیگر محصولات دعوت میکند. در طراحی نمایشگاه، امکان تعامل درون پروژه و بیرون اهمیت داشت. بنابراین، صفحات پلیکربنات نیمهشفاف میتوانند در صورت نیاز، از پشت جدارههای رو به خیابان برداشته شوند و ارتباط بین بیرون و درون فضا را ایجاد کنند و در مواقع دیگر، در بکگراند ویترینها حضور داشته و نور طبیعی واردشده از جدارههای شیشهای رو به خیابان را کنترل میکنند. همچنین حضور این صفحات در بکگراند ویترینها باعث کاهش عمق دید و ایجاد تمرکز بیننده شده و به بهتر دیدهشدن محصولات ویترین، توسط مخاطبانی که با اتومبیل و با سرعت از خیابان دانشآموز عبور میکنند، کمک میکند.
در طراحی فرم و جزئیات، هویت بصری شرکت رُست مورد توجه بوده و از خط و خطوط موجود در نقشمایههای گرافیکی آن الهام گرفته شد. مواردی همچون طراحی میز کانتر، سقف، پوشش ستونها و جدارهها، کمد و قفسهها، روشویی، دسته دربها ، لوازم روشنایی و … در این راستا طراحی شدهاند.
در طراحی این نمایشگاه، سعی شده با حداقل مداخلههای طراحی، به بیشترین نیازهای مجموعه پاسخ داده شود. به طور مثال، با بهکار بردن صفحات پلیکربنات، به عنوان مصالحی در دسترس و ارزان قیمت، با حداقل تغییرات در فضای اجاره ای و کمترین استفاده از مواد ساختمانی و نیروی انسانی، به اقتصادی بودن پروژه کمک شده است. این موضوع، نگاهی به مسائل زیست محیطی نیز دارد. همچنین تلاش شده که میزان ساخت و ساز کاهش یابد. بههمین دلیل، صرفا فضاهایی مانند انبار، آبدارخانه و سرویس بهداشتی از بقیه فضاها تفکیک شدهاند و سایر فضاها طوری در نظر گرفته شده که بتواند همانند پلتفرم و بستری جهت برگزاری رویدادها عمل کند. به همین دلیل این پروژه تلاش میکند، ضمن توجه به محدودیت های مالی کارفرما، بستری تعاملی، فرهنگی و اجتماعی را برای مشتریان و علاقهمندان فراهم کرده و ممکن است در آینده، مخاطبان بیشتری را به این مجموعه جذب کند. مجموعه تصمیمات اتخاذ شده، شاید بتواند در راستای پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه، قدم بسیار کوچکی بردارد.
در آخر، در خوانش جدید نمایشگاههای ارائه محصول، میتوان به نقش اجتماعی آنها توجه نمود و آنها را بستری برای حمایت از رویدادهای اجتماعیِ شهر تعریف کرد. بدین ترتیب میتوان، با جذب مردم به این قبیل فضاها، امکان تعامل و مشارکت مردم را افزایش داد.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “