لوگو رسانه جهان معماری

پاویون ونکه – اکسپو ۲۰۱۵ میلان | Vanke Pavilion – Milan Expo 2015

پاویون ونکه - اکسپو ۲۰۱۵ میلان | Vanke Pavilion - Milan Expo 2015

دفتر معماری لیبسکیند | Studio Libeskind

ایتالیا، میلان

پاویون ونکه - اکسپو ۲۰۱۵ میلان | Vanke Pavilion - Milan Expo 2015

دفتر معماری لیبسکیند | Studio Libeskind

استان ایتالیا، میلان

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

معمار: Studio Libeskind

سال: 2015

مساحت: 1210 متر مربع

شهر: میلان

کشور: ایتالیا


توضیحات پروژه ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

پاویون شرکت «ونکه چین»، طراحی‌شده توسط معمار شناخته‌شدهٔ جهان دانیل لیبِسکیند (نیویورک / میلان / زوریخ)، به موضوعات اصلی مرتبط با شعار نمایشگاه جهانی «تغذیهٔ سیاره، انرژی برای زندگی» می‌پردازد. طراحی بخش داخلی نمایشگاه توسط شرکت «رالف اپلبام اسوشیتز» (نیویورک، لندن، پکن، برلین، مسکو) و طراحی گرافیک توسط «هان جیایینگ» (پکن) انجام شده است.

ایدهٔ مفهومی پاویون ونکه بر سه عنصر برگرفته از فرهنگ چین دربارهٔ غذا استوار است:
۱) شی‌تانگ (تالار سنتی غذاخوری چینی)،
۲) منظر به‌عنوان عنصر بنیادی زندگی،
۳) اژدها که به‌صورت نمادین با کشاورزی و تغذیه در ارتباط است.
این سه مفهوم در معماری، نمایشگاه و برنامهٔ عملکردی پاویون ونکه تلفیق شده‌اند.

رئیس شرکت ونکه، «وانگ شی»، می‌گوید:
«با رشد سریع شهرها و نزدیک‌تر شدن مردم به یکدیگر — و در نتیجه افزایش خطر گسست اجتماعی — ما این پاویون را سفارش دادیم تا چه به‌صورت استعاری و چه فیزیکی، به مسائل زندگی معاصر مرتبط با موضوع نمایشگاه بپردازد.»
او ادامه می‌دهد:
«سنت غذایی چین سرشار از معانی است؛ از مفهوم شی‌تانگ گرفته تا شکل اژدها که ریشه‌ای اسطوره‌ای در تاریخ کشاورزی چین دارد. با این مفاهیم، می‌خواهیم اهداف ونکه را در مقیاس جهانی بازنمایی کنیم: امکان خلق جوامع پویا، سالم و پایدار در محیطی نوآورانه.»

پاویون ۸۰۰ مترمربعی ونکه در لبهٔ جنوب‌شرقی میدان اصلی دریاچه قرار گرفته و گویی از سمت شرق برمی‌خیزد و چشم‌اندازی عمودی و پویا ایجاد می‌کند.
طرح بنا دارای الگوی هندسی سیالی است که میان فضای داخل و خارج جریان دارد.
یک پلکان بزرگ با پوشش بتن خاکستری گرم، همچون شکافی در فرم مارپیچ قرمز رنگ ساختمان ایجاد شده و بازدیدکنندگان را به طبقهٔ بالا هدایت می‌کند.
در بام پاویون نیز سکوی دیدبانی همراه با باغ کاشته‌شده قرار دارد که چشم‌اندازهای تماشایی به دریاچه و پاویون ایتالیا ارائه می‌دهد.

هدف طراحی این بود که جنبه‌های مختلف زندگی چینی در پروژه ادغام شود. پاویون سازه‌ای پویا است که رشد و استقامت مردم چین را بازنمایی می‌کند.
این بنا ترکیبی کامل از فضای درونی و بیرونی است که امکان مواجهه‌ای غیرمنتظره میان پاویون و فضای عمومی اطراف ایجاد می‌کند.

پوستهٔ خارجی پاویون با بیش از چهار هزار کاشی فلزی‌ـ‌سرامیکی قرمز پوشانده شده که لیبِسکیند با همکاری شرکت ایتالیایی کاسال‌گرنده پادانا طراحی کرده است.
این صفحات سرامیکی هندسی نه تنها الگویی شبیه پوست اژدها ایجاد می‌کنند، بلکه دارای ویژگی‌های خودتمیزشوندگی و تصفیهٔ هوا نیز هستند.
سطح سه‌بعدی پوسته با پوشش فلزی ویژه‌ای رنگ‌آمیزی شده که با تغییر نور و زاویهٔ دید، رنگ آن نیز تغییر می‌کند: گاه قرمز پررنگ، گاه طلایی درخشان و گاه سفید براق.
این کاشی‌ها با یک سیستم نگه‌دارندهٔ پیشرفته نصب شده‌اند که ریتمی ریاضی و ساختاری منظم به شکل پیچ‌خوردهٔ بنا می‌بخشد.
دو پلکان مارپیچ، هماهنگ با فرم کلی، از دو سوی پاویون—یکی از سمت دریاچه و دیگری از جنوب—بالا رفته و هم مسیر حرکت و هم محل نشستن را فراهم می‌کنند.

در داخل پاویون، بازدیدکنندگان وارد فضایی می‌شوند که در آن دویست صفحه‌نمایش بر مجموعه‌ای از داربست‌های بامبو نصب شده است. این جنگلِ صفحه و بامبو بر فراز حوضچهٔ انعکاسی مارپیچی قرار دارد که مسیر حرکت بازدیدکنندگان را دنبال می‌کند.
هنگامی که بازدیدکنندگان حرکت می‌کنند، یک روایت ده‌دقیقه‌ای بر صفحه‌ها و از طریق بیست‌ودو کانال صوتی شکل می‌گیرد.
با هر قدم و هر چرخش سر، فضا و روایت دوباره ظاهر می‌شوند؛ تجربه‌ای غنی، لایه‌لایه، گاه پراکنده و درعین‌حال همچون یک کل جذاب و واحد.

این روایت میان آشفتگی و آرامش در نوسان است. هیاهوی زندگی شهری در کنار صحنه‌هایی بسیار آهسته از یک وعدهٔ غذایی جمعی قرار می‌گیرد—از آماده‌سازی تا خوردن غذا.
پیام این اثر — یعنی امکان ایجاد ارتباط و ساخت اجتماع از طریق غذا — بیشتر به‌صورت حسی و تجربی منتقل می‌شود تا نظری.

«الکس وَلَک»، مدیر بخش رسانه، می‌گوید:
«نمایشگاه پاویون ونکه نتیجهٔ پیوند نیروهای گوناگون است؛ میان معماری و طراحی نمایشگاه، میان طراحی نمایشگاه و تولید رسانه، میان هنرمندان و سفارش‌دهندگان. حاصل این همکاری، تجربه‌ای کم‌نظیر و بسیار پیچیده است که گویی با یک دست طراحی شده.»

در طبقهٔ بالای پاویون، فضایی خصوصی برای رویدادهای کوچک و پذیرایی از مهمانان ویژه در نظر گرفته شده است. این اتاق صمیمی دارای چیدمان باز، نورگیر بزرگ سقفی، کف‌پوش سرامیکی شرکت کاسال‌گرنده پادانا، دیوارپوش بامبو و یک لوستر شیشه‌ای دست‌ساز است که لیبِسکیند برای شرکت هنری شیشه‌گری چکی «لاسویت» طراحی کرده است.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “