لوگو رسانه جهان معماری

پلازای آینه‌ها | Mirrors Plaza

پلازای آینه‌ها | Mirrors Plaza

بلا! استودیو کریاتیوو + آبارکا پالما آرکیتکتوس | Bla! Estudio Creativo + Abarca Palma Arquitectos

شیلی

پلازای آینه‌ها | Mirrors Plaza

بلا! استودیو کریاتیوو + آبارکا پالما آرکیتکتوس | Bla! Estudio Creativo + Abarca Palma Arquitectos

استان شیلی

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

معمار: Bla! Estudio Creativo + Abarca Palma Arquitectos

سال: 2022

مساحت: 180 متر مربع

شهر: لاس کندس

کشور: شیلی

عکاس: Gonzalo Zuñiga, Felipe Ugalde


توضیحات پروژه ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

پروژه‌ی «پلازای آینه‌ها» یک زیرساخت شهری است که در نتیجه‌ی هم‌افزایی بخش عمومی و خصوصی شکل گرفته و شامل چهار عنصر اساسی برای توسعه‌ی خود است: یک میدان موجود، یک نقاشی کف، مبلمان شهری جدید و یک سقف. مجموعه‌ی این عناصر پویایی و کاربری‌های پیش‌بینی‌نشده را در فضای باقیمانده‌ی شهر ما ایجاد می‌کنند.

میدان موجود به شهرداری لاس‌کوندس در شهر سانتیاگو تعلق دارد و به‌عنوان مکان این پروژه انتخاب شد؛ زیرا وضعیتی «فضای باقیمانده» داشت که در نتیجه‌ی احداث بخش زیرزمینی خیابان مانکوهو که از زیر این میدان عبور می‌کند، پدید آمده بود. این امر یک «جزیره‌ی شهری» ایجاد کرده بود: یک مثلث در میان سه خیابان پرترافیک با تقریباً هیچ‌گونه ارتباط عابری. افزون بر این، این میدان شامل مجموعه‌ای از عناصر بود که می‌بایست در طراحی مدنظر قرار می‌گرفتند: یک فضای خالی در میان هشت گلدان بتنی هرکدام با یک درخت و کف‌پوشی متشکل از کاشی‌هایی با چینشی هندسی و شطرنجی (ارتوگونال).

نقاشی کف درون این الگوی از پیش موجود قرار گرفته و یک هندسه‌ی جدید مثلثی و ذوزنقه‌ای چندرنگ را به‌وجود آورده است. این ترکیب رنگی بر اساس مجموعه‌ای از پنتون‌هایی است که توسط برند خودروسازی سئات ارائه شده و به‌عنوان شکلی از تبلیغات و تثبیت برند، رنگ‌های متنوع آسمان بارسلونا، زادگاه این برند، را بازنمایی می‌کنند.

مبلمان شهری جدید که با پنل‌های تخته‌چندلا ساخته شده، به‌عنوان برون‌کشیدگی (اکستروژن) این هندسه‌ی جدید ناشی از نقاشی کف درک می‌شود و سه سطح ارتفاعی مختلف را شامل می‌شود که برای فعالیت‌های متنوع و برنامه‌ریزی‌نشده‌ای همچون نشستن، غذا خوردن، گفتگو کردن، گردهم‌آیی، رقص، پریدن، بازی، اسکیت، آواز خواندن و در کل، به‌منزله‌ی صحنه‌ای برای انواع فعالیت‌ها به کار می‌روند. این مبلمان در امتداد محور یا مرکز فضای مداخله‌شده جای گرفته است و به‌صورت یک خط متناوب با ارتفاع‌های گوناگون و سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد طراحی شده است.

سقف فولادی با توجه به فضای خالی و گلدان‌های درختان سامان یافته است. در نتیجه، شش ستون تکیه‌گاهی در محور شش گلدان قرار گرفته‌اند تا وضعیت باز و خالی فضا همچنان حفظ شود، اما این‌بار در قالب فضایی محصور و محافظت‌شده توسط سقفی که سایه ایجاد می‌کند. این سقف با استفاده از فولاد ضدزنگ براق برای پوشش سطح زیرین خود، تعامل و ارتباطی پویا و انتزاعی میان مردم و دیگر عناصر میدان (نقاشی کف و مبلمان) برقرار می‌سازد. این ایده الهام‌گرفته از پروژه‌ی «بندر قدیم مارسی» اثر معمار نورمن فاستر و «بازارهای انکانتس بارسلونا» اثر گروه b720 و معمار فرمین واسکس است.

فرم سقف نیز به‌واسطه‌ی گلدان‌ها شکل گرفته است؛ به این صورت که آب باران در فصل بارش مستقیماً به سمت درختان هدایت می‌شود. این امر به دلیل شیب‌گذاری سقف و ناودانی است که آب را به سمت درختان هدایت می‌کند و بدین‌ترتیب، بازچرخش آب بارانِ جمع‌آوری‌شده بر روی سقف برای آبیاری درختان فراهم می‌شود. رنگ‌های سقف نیز به مفهوم «پنجمین نما» پاسخ می‌دهند؛ زیرا ساختمان‌های بلندمرتبه‌ی پیرامون این محدوده به سقف دید مستقیم دارند.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “