لوگو رسانه جهان معماری

مرکز خرید پاله | Paleet Shopping Center

مرکز خرید پاله | Paleet Shopping Center

دفتر معماری یارموند و ویگسنس | JVA

نروژ، اسلو

مرکز خرید پاله | Paleet Shopping Center

دفتر معماری یارموند و ویگسنس | JVA

استان نروژ، اسلو

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

معمار: JVA

سال: 2014

مساحت: 10100 مترمربع

شهر: اسلو

کشور: نروژ

عکاس: Nils Petter Dale, Einar Aslaksen


توضیحات ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

پاله یک مرکز خرید است که در خیابان اصلی «کارل یوهانس گاته»، در قلب شهر «اسلو» واقع شده است. این مجموعه از سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ میلادی) به‌عنوان مرکز خرید فعالیت می‌کند و بنای فعلی آن در پشت نماهای تاریخی حفظ‌شده‌ای از دهه ۱۲۴۰ خورشیدی (۱۸۶۰ میلادی) ساخته شده است.

در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی)، پاله تحت بازسازی گسترده‌ای قرار گرفت. هدف این بازسازی، خلق مقصدی خرید با شخصیتی منحصربه‌فرد بود. پروژه به‌دنبال آن بود تا با طراحی چشم‌گیر، تجربه‌ای جامع و خوشایند برای بازدیدکنندگان فراهم کند و در کنار آن، مجموعه‌ای از رستوران‌ها و بوتیک‌های سطح بالا ارائه دهد. این پروژه نتیجه‌ی همکاری میان پتر آبراهامسن از دفتر طراحی «ریس»، لیندا کناف ویگسنس از استودیوی «لایس‌ستوف» و معماران دفتر «یارموند و ویگسنس» بود؛ گروهی که از ابتدا رویکرد طراحی مشترکی داشتند.

در این پروژه تلاش شد تا شخصیت اولیه‌ی این مرکز خرید—که مبتنی بر استفاده از مصالح لوکس و ایجاد فضایی خوشایند و مهمان‌نواز بود—در قالبی نو و امروزی بازتعریف شود. هدف آن بود که فضا با حفظ جو پیشین خود، به‌صورت معاصر و منطقی بازسازی شود؛ بدون آنکه تقلیدی مستقیم از گذشته صورت گیرد. خواسته‌ی سفارش‌دهنده، ارتقای جایگاه این مجموعه به یک مقصد خرید سطح بالا بود؛ فضایی که در عین صمیمیت و انحصاری بودن، حس قدرت و زمختی نیز داشته باشد.

مرزبندی میان فضاهای همگانی و فروشگاه‌های مجزا، یکی از عناصر کلیدی در طراحی این مرکز خرید بود. این مرزها در قالب «دیوارهای شهری» تعریف شدند. فروشگاه‌ها با جلوه‌ای نمایشی و همچون گشودگی‌هایی در این دیوارها ظاهر می‌شوند تا هویت مستقل خود را حفظ کنند، در حالی‌که رستوران‌ها از این مرزها عبور کرده و به‌طور طبیعی در فضاهای همگانی امتداد می‌یابند.

ترکیب رنگی گرم و طلایی در فضاهای عمومی، با وجود درخشش و گرما، کنترل‌شده و متعادل طراحی شده تا بیش از حد پرزرق‌وبرق یا تجملی جلوه نکند. این ترکیب، ویژگی‌های لمسی متضادی را در خود دارد و با ظاهر امروزی، از مصالحی بهره می‌برد که با گذر زمان به‌خوبی کهنه و دلنشین می‌شوند. انتخاب این مصالح حال‌وهوای ویژه‌ای به فضا می‌بخشد، اما در عین حال در پس‌زمینه باقی می‌مانند تا ویترین فروشگاه‌ها جلوه‌گری کنند. کف‌سازی با سنگ مصنوعی کم‌رنگ با خرده‌های طلایی، در کنار عناصر مسی و چوب سدر خشک، هماهنگی بصری چشمگیری پدید آورده‌اند.

شفافیت و درخشش کف، همچون صحنه‌ای نمایشی عمل می‌کند؛ بستری برای دیده شدن کالاها و حضور افراد. در سراسر مجموعه، ستون‌های گرد با روکشی از چرم قهوه‌ای و دوخت مارپیچی فرانسوی پوشانده شده‌اند تا بافتی نرم و لمسی ایجاد کنند؛ در مقابل، ستون‌های چهارگوش با ورقه‌هایی از مس براق پوشیده شده‌اند.

سقف بنا شامل شبکه‌ای فلزی و نیمه‌شفاف است که تأسیسات مکانیکی را پنهان می‌سازد، اما در عین حال احساس ارتفاع کامل فضا را حفظ می‌کند. زیرسقفِ شامل تأسیسات با رنگ قرمز تیره رنگ‌آمیزی شده تا هماهنگی بصری برقرار شود. سطح بازتابی این شبکه‌ها باعث پخش و بازی نور در فضا می‌شود و به آن پویایی می‌بخشد.

چراغ‌آویز بزرگ جدید که در فضای مرکزی گشودگی میانی مجموعه نصب شده، نقطه‌ی کانونی چشم‌گیر پروژه است و در طول روز صحنه‌های نوری متنوعی ایجاد می‌کند. این سازه‌ی نوری به‌تنهایی به‌عنوان عنصری دیدنی و جذاب در فضا شناخته می‌شود.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “