- خانه
- معرفی پروژه
- ایستگاه مترو وکیل شیراز – مهرداد ایروانیان
ایستگاه مترو وکیل با مساحت ١٥ هزار مترمربع واقع در خیابان کمعرض زند شیراز و در مجاورت بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز قرار گرفته است. طراحی داخلی ایستگاه مترو وکیل به درخواست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز در سال 98-97 در 5 سطح (3 سطح زیرزمینی و 2 سطح بالاتر از تراز خیابان) شامل پلتفرم در تراز منفی3، (تیکت هال، دسترسی، گالریها و اداری) تراز منفی 2، (گالریها، دسترسی و اداری) تراز منفی 1، همکف (دسترسی عمودی و تجاری) و طبقهی اول ساباط (کافه پرسوناژ) و اداری میباشد.
مهمترین مشکل در فرایند طراحی پروژههای دولتی و مترو موضوع زمان، محدودیتهای اقتصادی و عملکردی، استانداردها و پروتکلهای مختلف ایمنی، نور ، آتش، تهویه و…. است. مسائل و مشکلات فراوان به لحاظ ساختاری در جهت اجرای پروژه در پیشروی مدیریت قطار شهری قرار داشت که بخشی از شکلگیری آن به لحاظ سازه مدیون این موضوع است یعنی استفاده از دهانههای قوسی شکل بدون ستون که تفاوت محسوس معماری در مراحل بعد را موجب شد. در مرحلهی معماری داخلی و شکل ساختمان از بیرون، مسائل و محدودیتهای فراوانی وجود داشت که بایستی حل میشد منجمله مجاورت بنا در بافت تاریخی که از موضوعات و سرفصلهای مهم طراحی قلمداد میشد.
فرآیند طراحی با رویکردی مناسب و هماهنگ از ردپاهایی مرتبط با گذشته، (مفهوم پارینه و عنصر معلق و سیال آجری در سقف تراز پلتفرم) به عنوان یک میانجی، استعاره یا واسط انتزاعی، ادغام کردن و تعمیم دادن آن در وجوه مختلف (کف، بدنه، سقف و…)، توجه به خواص مواد و مصالح و هماهنگی آنها و خواص نور و اشیاء، مبنای شکلگیری کلیت یکپارچه و یک مرکز قدرتمند جهت برانگیختن احساس تاریخی و لایههای ذهنی در مکان گردید. فضای مترو همانند ورزشگاهها میتواند به عنوان یک مکان رویدادپذیر به واسطهی حضور مردم در صورت توجه به کیفیتهای محیطی جهت برنامههای عمومی، فرهنگی، هنری و فعالیتهای خلاقانه سازگار شود.
در واقع طرح مترو وکیل جستجوی نه یک فرم، بلکه ایجاد یک خصلت و حالوهوا مبتنی بر ویژگیهای کالبدی و ذهنی در کانتکست و محیط اثر بوده است.
جهت دسترسی به پروژههای بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “