- خانه
- معرفی پروژه
- پروژه های خارجی
- ترمینال پروازهای ترنسورلد | TWA Terminal
معمار: Eero Saarinen
سال: 1962
شهر: جامائیکا
کشور: دانمارک
عکاسان: nyc-architecture.com, Hagen Stier
توضیحات ارائهشده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)
ترمینال پروازهای ترنسورلد (TWA) در فرودگاه بینالمللی جان اف کندی نیویورک توسط معمار ائرو سارنن طراحی شده است. این ساختمان که در سال 1962 ساخته شد، به عنوان یکی از مهمترین آثار معماری قرن بیستم شناخته میشود و الهامگرفته از مفهوم پرواز است. در زمان طراحی این پروژه در سال 1956، مشتری از معمار خواسته بود که این ساختمان «روح پرواز» را به نمایش بگذارد. حتی در شلوغی و ازدحام فرودگاه، این بنا توجه هر بینندهای را جلب میکند.
ارو سارینن در طراحی این ترمینال از منحنیها برای ایجاد فضاهایی استفاده کرد که به طور پیوسته به هم متصل میشوند. سقف بتنی بیرونی بنا که به شکل پرندهای در حال پرواز است، دارای دو بال عظیم است. طراحی داخلی نیز به گونهای است که یک رشته پیوسته از عناصر وجود دارد که از بیرون به داخل ساختمان کشیده شدهاند. سقفها به دیوارها متصل میشوند و دیوارها تبدیل به کفها میشوند. ارو سارینن در سال 1959 گفته بود: «تمام منحنیها، فضاها و عناصر، حتی شکل علائم، تابلوهای نمایش، نردهها و میزهای پذیرش باید به یک طبیعت مشترک باشند. ما میخواستیم مسافرانی که از این بنا عبور میکنند، یک محیط کاملاً طراحیشده را تجربه کنند، جایی که هر قسمت از دیگری نشأت میگیرد و همه چیز در یک دنیای فرمی مشترک قرار دارد.»
ساختار ساختمان شامل یک پوسته بتنی تقویتشده است که به چهار بخش تقسیم میشود و از یک نقطه مرکزی بیرون میآید. بالهای بتنی در طرفین ساختمان باز میشوند و خود را برای پرواز آماده میکنند. در داخل این پوسته بتنی، سازه با یک شبکه از فولاد تقویت شده است. پانلهای بزرگ شیشهای که زیر سقف بتنی قرار دارند، با فولاد پشتیبانی میشوند و رنگ بنفش معاصر دارند. این دیوارهای شیشهای با زاویه به بیرون متمایل میشوند و به سقف میرسند، گویی که برای بینندگان این امکان را فراهم میآورد که از داخل به پایین، از دیدگاه یک هواپیما نگاه کنند. این پنجرهها همچنین هدف اصلی ساختمان را برجسته میکنند و نمایی از پرواز هواپیماهای ورودی و خروجی را به مسافران ارائه میدهند.
ارو سارینن در سال 1961 به دلیل تومور مغزی درگذشت، یک سال پیش از آنکه این ساختمان کامل شود. پس از تکمیل این ترمینال، هفت سال بعد، یک سالن جدید برای مسافران و دپارتمان جدیدی برای ورود و خروج مسافران اضافه شد. با این حال، این تغییرات نتوانست از کاهش مالی ترمینال جلوگیری کند. فرودگاه جان اف کندی در ابتدا طراحی کرده بود که ترمینالهای مختلفی برای شرکتهای هواپیمایی مختلف داشته باشد، اما این طرح در عمل موفق نشد و ترمینال TWA در سال 2001 بسته شد.
ترمینال TWA در سال 1994 به عنوان یک بنای تاریخی به ثبت رسید. در سال 2005، اداره فرودگاههای نیویورک و نیوجرسی شروع به ساخت ترمینالی جدید برای شرکت هواپیمایی جت بلو کرد که در سال 2008 تکمیل شد و اکنون به طور جزئی اطراف ترمینال سارنن قرار دارد. ساختمان اصلی هنوز به دلیل فرسودگی نیاز به بازسازی دارد و در حال حاضر به روی عموم بسته است. دیگر پیشنهادات شامل اضافه کردن موزهای هوایی یا یک رستوران به این مکان است. با این حال، ترمینال TWA یک نماد از خوشبینی و بلندپروازی در تاریخ اقتصاد آمریکا و معماری است، و نشاندهنده تعامل خلاقانهای بین مهندسی و معماری میباشد.
جهت دسترسی به پروژههای بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.
” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “