لوگو رسانه جهان معماری

ساگرادا فامیلیا | La Sagrada Familia

ساگرادا فامیلیا | La Sagrada Familia

آنتونی گائودی | Antoni Gaudí

اسپانیا، بارسلونا

ساگرادا فامیلیا | La Sagrada Familia

آنتونی گائودی | Antoni Gaudí

استان اسپانیا، بارسلونا

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی

مدارک این پروژه فاقد دیاگرام های طراحی می باشد.

پلان و نما
مقاطع و جزییات
توضیحات فارسی

معمار: Antoni Gaudí

مساحت: 4500

شهر: بارسلونا

کشور: اسپانیا

عکاسان: Expiatory Temple of the Sagrada Família Board of Works


توضیحات ارائه‌شده توسط معماران: (متن ترجمه شده از انگلیسی)

ساخت معبد اکسپیاتوری د لا ساگرادا فامیلیا در سال 1882 آغاز شد، بیش از یک قرن پیش. این معبد هنوز در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2026 تکمیل شود. این معبد احتمالاً مشهورترین سازه در معماری مدرنیسم کاتالان است و هر سال بیش از سه میلیون بازدیدکننده دارد. معمار آنتونی گائودی تا زمان مرگش در سال 1926 بر روی این پروژه کار کرد، با این پیش‌بینی که نخواهد توانست آن را تکمیل کند.

گائودی در سال 1883 در سن 31 سالگی به عنوان معمار منصوب شد، پس از اختلافات میان حامیان معبد و معمار اصلی، فرانسیسکو د لا پائولا دل ویار ی لوزانو. او طرح صلیب لاتین دل ویار را حفظ کرد که معمولاً در کاتدرال‌های گوتیک استفاده می‌شود، اما در برخی جنبه‌های مهم از معماری گوتیک فاصله گرفت. به طور خاص، گائودی سیستمی از ستون‌های زاویه‌دار و طاق‌های هایپربولویید طراحی کرد تا از نیاز به طاق‌های پرواز جلوگیری کند. به جای تکیه بر عناصر خارجی، بارهای افقی از طریق ستون‌ها در داخل منتقل می‌شوند.

معبد ساگرادا فامیلیا از اشکال سه‌بعدی ساخته شده از سطوح فرماندهی استفاده می‌کند، از جمله هایپربول‌ها، پارابولاها، هلیکوئیدها و کونوئیدها. این اشکال پیچیده اجازه می‌دهند که ساختار نازک‌تر و ظریف‌تری ایجاد شود و هدف آنها بهبود آکوستیک معبد و کیفیت نور است. گائودی از مدل‌های گچی برای توسعه طراحی استفاده کرد، از جمله یک مدل مقیاس 1:10 از ناو اصلی که پنج متر ارتفاع و عرض و دو متر عمق داشت. او همچنین سیستمی از نخ‌ها و وزنه‌ها را از طرح معبد بر سقف آویزان کرد. از این مدل معکوس، او زوایای لازم برای ستون‌ها، طاق‌ها و قوس‌ها را استخراج کرد. این امر در ستون‌های زاویه‌دار نمای پاسیشن واضح است که ساختارهای کششی را تداعی می‌کنند اما در حالت فشاری عمل می‌کنند.

گائودی نمادشناسی مذهبی را در هر جنبه‌ای از ساگرادا فامیلیا گنجاند و تصویری از باورهای مسیحی ایجاد کرد. او سه نمای نمادین برای این معبد طراحی کرد: نمای جلال، تولد و پاسیشن، که به ترتیب رو به جنوب، شرق و غرب قرار دارند. حجاری نمای تولد تداعی‌کننده طاق‌زدگی‌های نرم و پیچیده است و تحت نظارت گائودی انجام شد. نمای پاسیشن با آثار جوزپ ماریا سوبیراتس مشخص می‌شود، که مجسمه‌های زاویه‌دار او ویژگی‌های مدرنیستی معبد را گسترش می‌دهند. مجسمه‌ساز اتسورو سوتو مسئول تزئینات پنجره‌ها و آراسته‌ها است که نماد افخارستیا هستند.

ناو مرکزی به ارتفاع 45 متر می‌رسد و به گونه‌ای طراحی شده است که شباهت به جنگل ستوان‌های چندرنگ در مونتخوییک و گرانیت داشته باشد. این ستون‌ها از پایه تا انتها تغییر در مقطع دارند و تعداد رئوس آنها از چندضلعی به دایره‌ای افزایش می‌یابد. ستون‌های باریک و دوشاخه نگاه را به سمت بالا جلب می‌کنند، جایی که نور از طریق روزنه‌های دایره‌ای در طاق‌ها عبور می‌کند. این روزنه‌ها با کاشی‌های شیشه‌ای ونیزی به رنگ سبز و طلایی پوشانده شده‌اند که خطوط هایپربولوییدها را تبیین می‌کنند.

پس از تکمیل، ساگرادا فامیلیا شامل هجده برج خواهد بود که نمایی منحصر به فرد از معبد را از هر نقطه‌ای از دیدگاه ارائه می‌دهند. چهار برج ناقوس که نمایانگر حواریون هستند، هر نمای معبد را تاج‌گذاری می‌کنند و تقریباً 100 متر ارتفاع دارند. در انتهای شمالی، برجی که نمایانگر حضرت مریم است بر روی اپس قرار خواهد گرفت. برج مرکزی به ارتفاع 72 متر خواهد رسید و مسیح را نمادین خواهد کرد و توسط چهار برج که نمایانگر اناجیل هستند احاطه خواهد شد.

حتی با ادامه ساخت و ساز، بخش‌های قدیمی‌تر در حال تمیزکاری و مرمت هستند. معبد از ابتدا به طور کامل از طریق کمک‌های مالی خصوصی ساخته شده است و به دلیل کمبود بودجه تأخیرهای زیادی را تجربه کرده است. یکی از موانع مهم در طول جنگ داخلی اسپانیا رخ داد، زمانی که کارگاه گائودی نابود شد و بسیاری از مستنداتی که او باقی گذاشته بود از بین رفت.

نسل‌های بعدی صنعتگران و معماران به نقشه‌ها و مدل‌های گچی باقی‌مانده اعتماد کرده‌اند تا پروژه را پیش ببرند و تا حد ممکن به دیدگاه گائودی پایبند بمانند. در نتیجه، طراحی معبد یک همکاری است که قرن‌ها به طول انجامیده است. خود گائودی پروژه را به عنوان کار جمعی نسل‌ها می‌دید. “من پیر خواهم شد اما دیگران بعد از من خواهند آمد. آنچه که باید همیشه حفظ شود روح کار است، اما زندگی آن باید به نسلی که آن را به ارث می‌برد و با آن زندگی می‌کند و تجسم می‌یابد بستگی داشته باشد.”

در دهه‌های اخیر، ساگرادا فامیلیا از فناوری‌های طراحی و ساخت دیجیتال معاصر بهره‌برداری کرده است. معماران و صنعتگران از برنامه‌هایی مانند Rhinoceros، Cadds5، Catia و CAM برای درک هندسه‌های پیچیده و تجسم کلی معبد استفاده می‌کنند. هنوز از مدل‌های گچی به عنوان ابزاری برای طراحی استفاده می‌شود، که اکنون توسط چاپگر سه‌بعدی برای تسریع فرآیند تولید می‌شوند. ویدیوی دیجیتالی که اخیراً منتشر شده است، نمایی از آنچه معبد ساگرادا فامیلیا پس از تکمیل خواهد بود را نشان می‌دهد.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “