لوگو رسانه جهان معماری

ویلای آرام – آتلیه مکعب سفید

ویلای آرام

رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور

استان آذربایجان غربی

ویلای آرام

رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور

استان آذربایجان غربی

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ویلای آرام
موقعیت پروژه :
استان آذربایجان غربی
آدرس پروژه :
استان آذربایجان غربی، ماکو، ارتفاعات قره خاچ، روستای قره خاچ
شرکت مشاور :
آتلیه مکعب سفید
معمار مسئول :
رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور
تیم طراحی :
هنگامه رضایی، ثمین بابازاده
گرافیک و پرزانته :
مهدی نیکخواه
تاریخ آغاز پروژه :
1398
تاریخ پایان پروژه :
1400
مساحت زمین ( متر مربع ) :
1200
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
170
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
محمد اسدزاده
تاسیسات الکتریکی :
فواد شیری
تاسیسات مکانیکی :
حمید سیدسجادی
كارفرما :
رامین اروج نژاد
عکاسی پروژه :
محمد حسن اتفاق
توضیحات فارسی

توضیحات پروژه

ماکو شهری است در شمال غربی ایران در نزدیکی مرز ترکیه که به دلیل همجواری مرزی و وجود اقلیت های مهاجر از دیر باز با ارزش های مدرن آشنا بوده؛ ضمن اینکه اقلیم این ناحیه متفاوت از فلات ایران پر آب و دارای مراتع سرسبز است.

تكرار حركتى است روبه جلو، توليد چيزى از نو و نه باز­ توليد چيزى قديمى. ­­از اين لحاظ تكرار فقط و فقط يكى از وجهه هاى توليد و ظهور امر نو نيست. امر نو فقط و فقط از طريق تكرار پديدار مي شود. از آنجا كه هر اثر معمارى به ناچار در موقعيت خاص و غير قابل تكرار جاى مى گيرد، ضابطه و استاندارد مشخصى هم براى آن وجود ندارد. بنابراين همه جا و همه چيز ميتواند به زمينه و بستر شكل گيرى معمارى تبديل شود و نه فقط موقعيت مكانى اش. مكانيسمى كه كاركردهايش در لابلاى رويداد ها و تصادفاتش تعيين مي شود.

در ويلاى آرام، فرم معمارى با زمين در تركيبى راديكال پيوند ميخورد كه در آن بنا خودش به لندسكيپ تبديل مي شود.مصالح و جغرافيا همه جا وجود دارد. و اين مسئله پيش پا افتاده اى است كه بگوييم ارزش معمارى به جغرافيايى است كه در آن قرار دارد و يا اينكه بگوييم بر پايه فولاد، بتن و عناصر خاكى است. معمارى بر پايه ى شگفتى و رازآلودگى است. و روايتى است از تلاش و تقلا در برابر غير ممكن ها. در داخل اين خانه مقاومت در برابر چشم انداز به ارتباطى وسيع و سكانس مانند براى نفوذ در محيط، نور، صدا و هوا تبديل می شود. آغوشى باز براى تمام دنياى اطرافش. اين مفهوم كه درون و بيرون بايد متصل باشند. البته موضوعى از معمارى مدرن است.

اما ديدن اين بازشو ها به مثابه ابزار هايى براى حضور جريان در فضاى درون با بيرون است.خانه حالتى منتظر دارد، مانند يك شاهد آرام، اين خانه محدوديت هاى معمارى مينيماليستى را به خود تحميل نمى كند.عوض با هندسه، امتداد و تغيير ترازهاى داخلى و خارجى فضاها و سطوحى ايجاد شده است كه لذت و كشف را براى ساكنانش مهيا مى سازدفرمى با هندسه و تقسيم بندى شبكه اى خالص يك اندازه و تكرار شونده خود را در بسترى بكر و كاملاً طبيعى روستا و باغ قرار داده است.در سطح قابل ارتباط با زمين يك مكعب بسته است كه ساختمان با يك پايه مستقل،بسته و ضخيم در زمين كوبيده مى شود.

تنش ميان زمينه يكى از مهمترين مسائل هميشگى معمارى است.از يك منظر ميتوان توپوگرافى، جهت گيرى، ديدها، دسترسى ها تمام آنچه در قالب داده هاى بيرونى بر معمارى اثر مى گذارند. و توضيح اينكه يك بنا پاسخى به مكان خود است را تعريف آن مكان دانست و نه تعريف يك اثر معمارى. حالتى كه در آن معمارى واكنشى به محيط و پاسخى به زمينه اى كه در آن قرار مى گيرد.معمارى ويلاى آرام در ساختار فرم درونى اش در قالب يك دستور زبان مشخص و قابل تكرار و مستقل دريافت مى شود. اين گزاره بيانگر برهم كنش ميان فرم معمارى و محيط است. ارتباطى كه جدا از فرم معمارى به دنبال نوعى تراكنش ميان اين دو است. حجم ساده كه هم زمان سياليت بين فضاى زندگى وباغ موجود را تقويت مى كند.در خانه ى آرام ارتباط اتاق خواب ها و نشيمن با فضاى با پرسپكتيو بيرونى شان و فضاى داخلى تقسيم شده خانه به فضاى منفرد و ممتد ارائه مى شود.

استفاده از مصالح و مواد مدرن همراه با تكنيك ها و مصالح سنتى مى تواند به طرز عجيبى احساس آشنا را ايجاد كند. اين معمارى بر پايه خلق حال و هوا استوار است كه به كنش كاربر در محيط توجه دارد. هم پوشانى بين درون و بيرون از طريق عملكرد عناصر طبيعى به شكل مصنوع در محيط ساخت مى تواند عامل ساخت اين حال و هواى معمارانه باشد.در اين پروژه عناصر معمارى را منفك و در تركيبى ادغام شده و در برگيرنده ى طبيعت اطرافش قرار مى دهد. (انفصال، تراكنش، تداوم)

با زيست بوم طبيعى پيرامون تطبيق يافته تا امكان زندگى روزمره ى ساكنانش را در طبيعت، با كمترين ميزان تأثير بر محوطه و منظر فراهم كند. جزئيات و مصالح به عمد خوددار و آرام نگهداشته شده اند تا ماجراى لطيف محيط طبيعى بتواند بيشتر پيش زمينه ى زندگى روزمره باشند تا پس زمينه ى آن.

– وقتى درهاى كشويى شيشه اى باز و در لبه هاى سرسراهاى دو طرف روى هم جمع شده اند، مرز هاى بين درون و بيرون، خانه و طبيعت، كاملاً محو مى شوند، و فضاى خانه و چشم انداز يكى مى شوند، ما نسيمى كه از ميانه ى فضا در مى شود را احساس مى كنيم.خانه به ساكنانش اجازه مى دهد تا همزمان در مكان روستايى و دور افتاده و در دنياى بزرگ تر جهان شهرى باشند.

سیستم سازه ای، اسکلت بتنی و  سیستم تاسیسات مکانیکی به صورت موتورخانه مرکزی در نظر گرفته شده است. مصالح مورد استفاده در پروژه به صورت غالب سنگ بازالت بود که حاصل گدازه های آتشفشانی کوه های آرارات و استخراج از منشور های بازالتی است. سنگی بسیار ارزان و در دسترس در ابعاد و ضخامت های مختلف، که باعث پیوند هرچه بیشتر بنا با بستر طبیعی اش می شود و جذابیت بصری و بساوایی پروژه را دو چندان می کند.

جهت دسترسی به پروژه‌های بیشتر به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “