لوگو رسانه جهان معماری

معبد کارناک | Karnak Temple

معبد کارناک: بزرگ‌ترین معبد دوران باستان

معبد کارناک یکی از عظیم‌ترین و باشکوه‌ترین مجموعه‌های مذهبی جهان و بزرگ‌ترین معبد دوران باستان محسوب می‌شود. این معبد در کرانه شرقی رود نیل، در شهر لُکسور (تبای باستانی) واقع شده و در مساحتی حدود ۲.۵ کیلومتر مربع گسترده شده است. کارناک بیش از دو هزار سال گسترش یافته و تغییر کرده و امروزه یکی از مهم‌ترین آثار باستانی مصر به شمار می‌آید. این معبد از سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یکی از مقاصد اصلی گردشگران در مصر در کنار ابوسمبل، موزه مصر در قاهره و اهرام جیزه است.

KARNAK TEMPLE

کارناک، مصر: مجموعه معبد

مجموعه معبد در کنار رود نیل در کارناک، مصر قرار دارد.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

نام «کارناک» از واژه عربی “الکرناک” گرفته شده که به معنای “شهر مستحکم” است. این معبد در حقیقت یک مجموعه عظیم مذهبی است که طی بیش از دو هزار سال، از دوران سِسوستریس اول (حدود ۲۰۰۰ ق.م.) تا دوران بطالسه (حدود ۳۰۰ ق.م.)، بارها گسترش یافته است. فرعون‌های مختلف در دوره‌های متفاوت به ساخت، تخریب و بازسازی بخش‌های مختلف این معبد پرداخته‌اند.

در دوران پادشاهی نوین مصر، آمون-رع، خدای خدایان مصری، نقش محوری در آیین مذهبی این سرزمین ایفا کرد و معبد کارناک به مهم‌ترین مرکز پرستش او تبدیل شد. اما در دوران آخناتون (۱۳۵۳-۱۳۳۶ ق.م.)، پرستش آمون ممنوع شد و آیین آتون‌پرستی جایگزین آن گردید. این تحول بزرگ اما پس از مرگ آخناتون از بین رفت و معبد بار دیگر به مرکزیت آیین آمون بازگشت.

کارناک

مجسمه‌سازی برجسته از منطقه لوکسور یا کارناک، مصر.

ساختار معماری معبد کارناک

معبد کارناک از سه محوطه اصلی تشکیل شده است:

  • محوطه آمون: بزرگ‌ترین بخش مجموعه که شامل تالار ستون‌دار عظیم، زیارتگاه‌ها، معابد فرعی و حوض مقدس است.
  • محوطه موت: ویژه پرستش الهه موت، همسر آمون که با سر لاشخور به تصویر کشیده شده است.
  • محوطه مونتو: مختص پرستش خدای جنگ مونتو که با سر شاهین نمایش داده شده است.

تالار ستون‌دار بزرگ (Grande Salle Hypostyle)

تالار ستون‌دار بزرگ، یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های کارناک، دارای ۱۳۴ ستون عظیم است که بلندترین آن‌ها به ۲۲ متر ارتفاع می‌رسد. این تالار ۱۰۳ متر طول و ۵۲ متر عرض دارد و یکی از چشمگیرترین نمونه‌های معماری مصر باستان محسوب می‌شود. این تالار در دوران رامسس دوم (۱۲۷۹-۱۲۱۳ ق.م.) توسعه یافت و تزئینات باشکوهی به آن اضافه شد.

راه ابوالهول‌ها و ارتباط با معبد لُکسور

معبد کارناک از طریق یک مسیر ۳ کیلومتری از ابوالهول‌ها (با سر قوچ یا انسان) به معبد لُکسور متصل بوده است. همچنین، یک حوض مصنوعی این معبد را به نیل مرتبط می‌ساخت و از طریق آن، قایق آیینی سه‌گانه تبای (آمون، موت و خونسو) در جریان جشن سالانه اوپت (Opet) حرکت می‌کرد.

نقش مذهبی و اجتماعی معبد کارناک

در اوج قدرت، بیش از ۸۰,۰۰۰ کاهن در معبد کارناک مشغول فعالیت بودند و این معبد یک مرکز مذهبی و قطب اقتصادی و سیاسی به‌شمار می‌رفت. این کاهنان مالیات دریافت می‌کردند و منابع مالی عظیمی در اختیار داشتند، تا جایی که در پایان پادشاهی نوین، کاهنان اعظم آمون کنترل کامل مصر علیا (Upper Egypt) را به دست گرفتند.

معبد بزرگ آمون

معبد بزرگ آمون
تالار هیپوستایل (با ستون‌ها) در معبد بزرگ آمون در کارناک، مصر.

حمله آشوریان و افول معبد

در سال ۶۶۶ ق.م.، مصر تحت حمله آشوریان به رهبری آشوربانیپال قرار گرفت و شهر تبای به ویرانی کشیده شد. بااین‌حال، ساخت معبد کارناک در دوران‌های بعدی ادامه یافت و فرعون‌های مختلف، از جمله نکتانبو اول (۳۸۰-۳۶۲ ق.م.) و بطالسه، تغییراتی در آن ایجاد کردند.

در دوران حکومت روم، شهر تبای و معبد کارناک به تدریج متروکه شد و در قرن هفتم میلادی، اعراب آن را “کارناک” نامیدند، به این گمان که با یک قلعه مستحکم روبه‌رو هستند. این نام بعدها توسط اروپاییان پذیرفته شد و تا امروز باقی مانده است.

تاریخچه‌ی ساخت و توسعه معبد

معبد کارناک طی قرن‌ها به تدریج ساخته شده است و هر دوره از تاریخ مصر بر اساس سلطنت فرعون‌های مختلف، تغییراتی در آن ایجاد کرده است. از دوران سِسوستریس اول در حدود ۲۰۰۰ ق.م. گرفته تا دوران بطالسه (حدود ۳۰۰ ق.م.)، هر فرعون تلاش کرده است که ویژگی‌های خاص خود را در معبد کارناک گنجانده و آن را با شکوه‌تر کند. از جمله، در دوران رامسس دوم، ساخت تالار ستون‌دار بزرگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آثار معماری مصر باستان آغاز شد.

 خیابان ابوالهول‌ها

خیابان ابوالهول‌ها
خیابان ابوالهول‌ها که به معبد اصلی در خرابه‌های معبد بزرگ آمون در کارناک، مصر می‌رسد.

تحولات مذهبی و فرهنگی

در دوران‌های مختلف، معبد کارناک به مرکز پرستش خدای آمون تبدیل شد. همچنین، می‌توان به دوران‌های خاصی اشاره کرد که پرستش خدایان دیگر نیز در این معبد انجام می‌شده است. برای مثال، در دوران آخناتون، که او به پرستش آتون توجه ویژه داشت، معبد کارناک به دلیل تغییرات مذهبی کوتاه‌مدت از مرکزیت مذهبی آمون فاصله گرفت و به‌طور موقت به معبد آتون تبدیل شد. اما پس از مرگ آخناتون، آیین آمون مجدداً در کارناک احیا شد.

دوران‌های مختلف ساخت و تخریب

معبد کارناک در دوره‌های مختلف از زمان ساخت اولیه، با حملات خارجی و رویدادهای طبیعی تخریب‌هایی را تجربه کرده است. مهم‌ترین حمله، حمله آشوریان در سال ۶۶۶ ق.م. بود که باعث تخریب بخش‌هایی از معبد شد. همچنین در دوران‌های بعد، فرعون‌های مختلف همچنان به بازسازی و توسعه این معبد بزرگ ادامه دادند.

علاوه بر تالار ستون‌دار بزرگ، معبد کارناک شامل معابد فرعی مختلف است که هرکدام به پرستش خدایان خاصی اختصاص دارند. مسیرهای سنگ‌فرش‌شده و مجسمه‌های عظیم این معبد از دیگر ویژگی‌های معماری آن هستند که نماد شکوه و عظمت تمدن مصر باستان به شمار می‌آیند.

هیروگلیف‌ها

هیروگلیف‌ها
هیروگلیف‌ها روی دیوار معبدی در کارناک، مصر.

مطالعه تطبیقی با دیگر معابد مذهبی باستانی

معبد کارناک را می‌توان با دیگر معابد مذهبی باستانی در جهان مقایسه کرد. معابد یونانی مانند معبد پارتنون و معابد رومی که به پرستش خدایان مختلف اختصاص داشتند، مشابهت‌هایی در ساختار و هدف دارند. این مقایسه می‌تواند نگاهی تازه به معماری مذهبی مصر باستان و چگونگی تحول آن در مقایسه با تمدن‌های دیگر ارائه دهد.

میراث کارناک در دنیای مدرن

معبد کارناک همچنان یکی از مهم‌ترین مراجع علمی و تاریخی برای باستان‌شناسان و تاریخ‌نگاران است. بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و اکتشافی در زمینه معماری و تاریخ مصر باستان بر مبنای یافته‌های معبد کارناک استوار شده‌اند. آثار و نوشته‌های موجود در این معبد، همچنین به ما کمک کرده‌اند تا بیشتر در مورد اعتقادات مذهبی، سیاست‌ها و فرهنگ دوران باستانی مصر بدانیم.

نقش کارناک در هنر و فرهنگ مصر باستان

معبد کارناک علاوه بر نقش مذهبی، به عنوان یکی از مراکز مهم هنری و فرهنگی مصر باستان شناخته می‌شود. تزئینات دیواری این معبد شامل حکاکی‌ها و نقاشی‌هایی است که داستان‌های تاریخی و مذهبی را به تصویر می‌کشند. این آثار هنری نه تنها شکوه معبد را افزایش می‌دادند، بلکه به‌عنوان ابزارهایی برای ترویج اعتقادات مذهبی و نمایش قدرت فرعون‌ها استفاده می‌شدند. این حکاکی‌ها و نقاشی‌ها به‌ویژه در تالار ستون‌دار بزرگ (Great Hypostyle Hall) با دقت و جزئیات بی‌نظیر، نمایش‌دهنده پیروزی‌ها و دستاوردهای نظامی فرعون‌ها و روایت‌هایی از زندگی خدایان و مراسم مذهبی بوده‌اند.

 

 

جهت دسترسی به مطالب بیشتر، به این صفحه از سایت مراجعه کنید.

پست های مشابه

آیین گرامیداشت روز معمار

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

اختتامیه اولین رویداد طراحی پژوهی استان یزد

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نشست فضا، معماری و امر اجتماعی

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “