لوگو رسانه جهان معماری

ساختمان تجاری اداری پرنسا

ساختمان تجاری اداری پرنسا

آرش پیرایش، مهران حق بین

استان تهران

ساختمان تجاری اداری پرنسا

آرش پیرایش، مهران حق بین

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ساختمان تجاری اداری پرنسا
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
تهران، میدان شوش، خیابان صابونیان، پلاک ۱۰۴
شرکت مشاور :
مهندسان معمار دات
معمار مسئول :
آرش پیرایش، مهران حق بین
تیم طراحی :
مونا اقتصادی، سام دشتی، امیر سامان دلروز، بهناز رافعی، علیرضا روحی، فائزه ظهیرالدین، آرین کریم زاده، توکا محمودیان، میرو نازاریان، فاطمه ناگهی، منصور نقدی، ناصر نقدی، زهرا یوسفی
تاریخ آغاز پروژه :
1395
تاریخ پایان پروژه :
1399
مساحت زمین ( متر مربع ) :
3600
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
40000
دسته بندی کاربری :
تجاری
تاسیسات الکتریکی :
حامد نیکخو
تاسیسات مکانیکی :
هادی مینایی
كارفرما :
علی شعبانی
عکاسی پروژه :
محمدحسن اتفاق، استودیو دید
توضیحات فارسی

پس از آتش سوزی بازار بزرگ تهران و تجمع صنف بلورفروشان در خیابان صابونیان همجوار میدان شوش، با توجه به پایین بودن کیفیت کالبدی بافت فرسوده این منطقه، نیاز به یک مرکز تجاری و اداری با رویکرد مدیریت بازار و تمرکز صنف بلورفروشان از طرف تجار اصلی این صنف مطرح گردید.

ساختار شکل گیری واحدهای صنفی موجود در منطقه، ترکیبی از بنگاه ها و باراندازهایی است که به محل عرضه کالا یا پاساژهایی بدون امکانات رفاهی و خدماتی تبدیل شده است؛ از طرف دیگر با شکل گیری این صنف در اطراف میدان شوش و حضور پر رنگ خانواده ها بویژه بانوان در ساعات مختلف روز جهت خرید ضمن نیاز به افزایش امنیت اجتماعی، کمبود امکانات رفاهی بسیار پر رنگ تر از قبل گردید.

مجموعه تجاری – اداری “پرنسا” در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ مترمربع و با زیر بنای تقریبی ۴۰۰۰۰ مترمربع، در قامت یک کالبد جدید در بطن پر هیاهوی تجارت لوازم خانگی قرار گرفته است.

ساختار معماری پروژه با الهام از سازماندهی بازار ایرانی از راسته و تیمچه تشکیل شده است که این نگرش خود منجر به نفوذپذیری شهری و کشش جریان حرکت مراجعین به داخل مجموعه می گردد؛ با این رویکرد ارتباط مستقیمی بین دو خیابان مقاریان و صابونیان به عنوان دو شریان اصلی در ضلع شرقی و غربی مجموعه برقرار گردید که این کریدور در بخش تجاری به مانند یک راسته در بازار، واحدهای تجاری را در خود جای داد و واحدهای تجاری دیگر که منشعب از این راسته بازار هستند ،همچون معماری تیمچه در کنار یکدیگر سازماندهی شده اند؛ با این الگوی چیدمان، ضمن تامین نیاز مجموعه به ایجاد راسته های اختصاصی که بصورت خانوادگی و یا صنفی خریداری می شوند کلیه واحدهای تجاری با توجه به صنف مشترک آدرس پذیر میشوند.

فضای خالی میانی در این راسته، ضمن ارتباط بصری مناسب، نور طبیعی را از بالاترین تراز تجاری به داخل مجموعه هدایت می کند و از سویی دیگر با بهره گیری از پله های برقی و آسانسور های پانارومیک تعبیه شده در مجموعه، حرکت و ارتباط با طبقات دیگر را به طور کاملا ساده فراهم می سازد که این راهکار موجب تسهیل ارتباط بین طبقات و خوانش صحیح فضا در مجموعه و ایجاد یک مرکز ثقل قوی برای پویایی مجموعه، افزایش مشارکت های اجتماعی و تقویت مزیت های رقابتی کسب و کار تجاری می گردد.

در بخش اداری نیز به منظور بهره گیری از نور طبیعی و منظر شهری برای کلیه واحدها، ساختار شکل گیری فضا به نحوی است که واحد های اداری در بلوک های مجزایی شکل گرفته و از طریق یک مفصل ارتباط افقی به یکدیگر مرتبط می شوند؛ همچنین پیش بینی فضای تعاملی در طبقات اداری ضمن بهره گیری از نور طبیعی، فرصت تجربه کردن منظر شهری و ایجاد شرایط هم زیستی بین ساکنین ساختمان را به ارمغان می آورد .

 در میانه دو بخش تجاری و اداری با توجه به کمبود فضای باز شهری و خدمات رفاهی در این منطقه، تراسی که حاصل از تفاوت تراکم شهری در این طبقه است به عنوان فضایی برای دیدن، دیده شدن و تعاملات اجتماعی مراجعه کنندگان و خاطره سازی آنان برای تثبیت جایگاه پروژه در ذهن شهروندان طراحی شده است.

نهایتا تخصیص کاربری ها بدین شکل می باشد که  طبقات زیر زمین ششم تا زیر زمین دوم به کاربری پارکینگ با ظرفیت بیش از ۵۰۰ پارکینگ، طبقات زیر زمین اول تا طبقه دوم به ۲۸۰ واحد تجاری، طبقه سوم به مجموعه رستوران های متنوع و طبقات چهارم تا هشتم به ۷۰ واحد اداری اختصاص یافته است. با پیش بینی بام تاسیساتی در پروژه و افزایش ارتفاع  پوسته نما، یک واحد تاسیساتی با آرایشی همگون در راستای حفظ سیمای شهری در پروژه لحاظ گردید که این رویکرد خود پاسخی به تصویر مشوش و بی نظم سیمای شهری آن منطقه می باشد.

پرنسا با الهام از تاریخ پیشین منطقه بازار و بیان معاصر آن به عنوان یک الگوی توسعه شهری و با زنده سازی بافت فرسوده و تاریخی در منطقه، میتواند به بهبود کیفیت الگوی زیست شهری و روش کسب و کار فرا منطقه ای کمک نماید.

English Description

Brief
After the fire in Tehran Grand Bazaar crystal sellers relocated to Sabounian Street, adjacent to Shoush Square. Due to the poor state of the historical fabric of this area, there was an urgent need for local regeneration. An initiative was for formed by local trade’s union to create a commercial center. It aimed to concentrate local crystal sector under one umbrella and facilitate an organic long-term regeneration in the local vicinity.

Challenge
Currently supplies are distributed via docks and stations, chaotically spread across the streets or via small shopping malls without any form of amenity or services. On the other hand, relocation of the crystal sector to Shoush Square, brings more women and families to the local vicinity which currently suffers from lack of safety and security. Drastic safety improvements are vital in order in order to create a more inclusive neighborhood in which local businesses can flourish.

Project
Pransa Complex has been created as a response to this challenge. It aims to accommodate the local traders under a unified umbrella and to provide a safe environment for the visitors. It is the first seed of a long-term regeneration program to help improve local economy and urban quality.

Pransa is a mixed use commercial-office complex, located on a 3600 square meter land, with an approximate gross area of 40,000 sqm. Architectural organization of the project is inspired by that of the historical Iranian Bazars. Iranian Bazars are typically comprised of two main elements, “Raste” and “Timche”.  “Raste” is the main axial route connecting one end of the market to the other. “Timche” is a smaller, dead-end, alley that branches off from the main route. Utilising this organization enables urban permeability and maximizes flow of people into the complex. The building connects Moghariyan and Sabounian streets as the two main arteries on the east and west sides of the complex. Commercial units are located on the primary root (Raste) and the secondary branches (Timche). This layout enables inherent street-like organization within the shopping mall. It allows for specialist sub-sector commercial units to be concentrated in smaller alleys and easy navigated by their address.

The central atrium, establishes visual connection between various levels while and directs natural light into the building.  Escalators and panoramic lifts, located in the central atrium, are used to connect different levels of the shopping mall while maintaining a maximum level of transparency and visual connection. Office spaces rise above the commercial unit in separate blocks which are connected via a perpendicular bridge. Their geometry and orientation strike a balance between natural light penetration and provision of urban views from inside the units.

Due to the lack of public space and social amenities, open spaces between the blocks have been designated to public and semi-public social spaces. These raised platforms provide panoramic urban views for general public and the building residents.

Pransa complex consists of:
4 levels of underground parking with the capacity of more than 500 parking lots

  • 280 commercial units, spread over three floors across lower ground to the second floor level
  • Variety of restaurant on the third level
  • 70 office units between level fourth to the eighth
  • Building services have been concealed behind the building parapet on the roofscape.

Pransa complex, inspired from the history of the region, is a precedents of the regeneration of the decayed urban fabric that aims to revitalize the local economy and improve safety and quality of its surrounding vicinity.

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “