لوگو رسانه جهان معماری

فراخوان مسابقه «خانه دوست کجاست»

خلاصه اطلاعات فراخوان مسابقه

divider

برای رفتن به صفحه نتایج این مسابقه روی این متن کلیک کنید

فراخوان مسابقه «خانه دوست کجاست»؛ تصویرسازی اقتباسی و مفهومی و روایت‌ محور یک خانه در ایران امروز منتشر شد

در موقعیت اینجا و اکنون، در راستای دغدغه‌ های فرهنگی- هنری نشریۀ کوچه، می‌خواهیم با بهره‌ گیری از ادبیات به‌ عنوان نقش‌ مایۀ خلق یک تصویر اقتباسی، مفهومی و روایت‌ محور، بیان معمارانه‌ ای از شعر «نشانی» اثر سهراب سپهری داشته باشیم.
مسئلۀ اصلی این مسابقه، ایجاد ارتباط بین شعر و معماری و تصویرسازی است.
سؤال قابل‌ طرح در اینجا این است که خلق این تصویر چه کمکی به جامعه خواهد کرد؟ برای پاسخ به این سؤال مهم توجه می‌کنیم به نظ ر تئودور آدورنو. به باور او مهم‌ ترین کارکرد و نقشی که هنر می‌ تواند داشته باشد، کارکرد «انتقادی» و نقش «رهایی‌ بخشی» آن در راستای تحلیل و نقد ساختار های سلطه و سرکوب است؛ و مهم‌ ترین چالشی که آدورنو را برای این نقد و تفحص برمی‌ انگیزد، پرسش از رابطۀ «هنر» و «حقیقت» و نیز نقش اجتماعی و کارکرد معرفتی است که هنر می‌ تواند داشته باشد.
خواستۀ اصلی مسابقه از طراحان این است که آثار آن‌ ها حاوی رویکرد انتقادی نسبت به مسئلۀ طراحی خانه در موقعیت اینجا و اکنون ایران امروز باشد. انتظار از طراحان مسابقه این است که آثار آن‌ ها حاوی رویکرد انتقادی نسبت به مسئلۀ خانه در ارکان امروز باشد.

موضوع مسابقه: تصویرسازی اقتباسی و مفهومی و روایت‌ محور یک خانه در ایران امروز
نوع مسابقه: طراحی اجمالی آزاد ملی یک‌مرحله‌ای
برنامه مسابقه: تصویرسازی مفهومی و روایت‌محور یک خانۀ ایرانی با اقتباس از شعر سهراب سپهری (نشانی)؛ به‌عبارت‌دیگر، برنامۀ مسابقه ارائۀ یک اثر معماری خلاقانه است که القاکنندهٔ تجسمی از شعر ذکر شده باشد.

اهداف و اولویت های مسابقه

اهداف کاربردی:
تمرین طراحی معماری مالتی دیسیپلین/ چندوجهی (ادبیات؛ شعر و هنرهای تجسمی؛ معماری و تصویرسازی)

اهداف فرهنگی:
ایجاد انگیزه و اشتیاق در بین معماران و شهرسازان و طراحان جوان.

مهم‌ترین شاخصه‌های ارزیابی طرح‌های پیشنهادی

کیفیت تصویری و هنری اثر
کاربرد نوآورانۀ عناصر اساسی معماری بومی در ایران
خلق هویت مستقل برای اثر نسبت به منبع اقتباس
به‌ کارگیری تکنیک‌ های تازۀ تصویرسازی
امکان برداشت متنوع و آزاد در ذهن مخاطب

معیارهای ارزیابی و داوری

کیفیت تصویری و هنری اثر
کاربرد نوآورانۀ عناصر اساسی معماری بومی در ایران
خلق هویت مستقل برای اثر نسبت به منبع اقتباس
به‌ کارگیری تکنیک‌ های تازۀ تصویرسازی
امکان برداشت متنوع و آزاد در ذهن مخاطب

فرایند داوری:
تمام مراحل داوری به‌صورت مجازی و بدون برگزاری جلسات جمعی خواهد بود.
گام اول: اعضای دبیرخانۀ مسابقه، آثار ارسال‌ شده به مسابقه را از لحاظ رعایت موارد ابتدایی و موارد اصلی قانونی و بصری و محتوایی بررسی می‌ کنند و آثار شایسته حضور در مرحله نهایی را معرفی خواهند کرد؛ درصورتی‌که حتی یک عضو از دبیرخانه رأی به حضور یک اثر در مرحلۀ نهایی را داشته باشد، آن اثر به مرحلۀ نهایی راه خواهد یافت.
گام دوم: داوران به ارزیابی و بررسی تمام آثار مرحلۀ نهایی برای انتخاب آثار فینالیست می‌ پردازند. در این مرحله هر داور، ۳ اثر مورد نظر خود که شایستگی حضور در مرحلۀ فینال را داشته باشد، بدون در نظر گرفتن امتیاز و اولویت مشخص می‌ کند. در نهایت اگر یک اثر، فقط یک رأی، برای حضور در مرحلۀ نهایی را اخذ کرده باشد به‌ عنوان فینالیست معرفی می‌ شود.
گام سوم: داوران از بین آثار فینالیست (با توجه به تعداد داوران بین ۳ تا ۲۱ اثر احتما فینالیست شدن دارند) به داوری و امتیازدهی خواهند پرداخت. در این مرحله هر داور به ۳ اثر مورد نظر خود به ترتیب، رتبۀ اول ۳ امتیاز تا رتبۀ سوم ۱ امتیاز اختصاص می‌دهد.
گام چهارم: برای ارزیابی نهایی و دقت نظر بیشتر در معرفی رتبۀ اول مسابقه، سه اثر که بیشترین امتیاز را در پایان گام سوم اخذ کرده باشد، مجدد (دوباره) بین داوران مورد بررسی و امتیازدهی قرار می‌گیرد؛ در پایان، رتبۀ اول و دوم و سوم مسابقه بر اساس بیشترین امتیاز اخذ شده و هفت اثر منتخب دیگر بدون رتبه‌ بندی اعلام می‌ شوند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

واجدین شرایط شرکت در مسابقه

شرکت در این مسابقه فقط به‌ صورت تک‌ نفری یا دونفری با شخصیت حقیقی امکان‌ پذیر است.
شرکت در این مسابقه به‌ صورت گروه بیش از دو نفر یا در قالب یک شخصیت حقوقی امکان‌ پذیر نیست.
مسابقه نیاز به ثبت‌ نام اولیه و پرداخت هزینه ندارد و ثبت‌ نام هم‌ زمان با ارسال اسناد و مدارک مسابقه انجام می‌ شود.
تحصیلات و رشتۀ تحصیلی شرکت‌ کننده در این مسابقه حائز اهمیت نیست.
شرکت در مسابقه برای اتباع خارجی، فقط با درج کد فراگیر اتباع خارجی مجاز است.
محدودیتی برای تعدد و میزان مدارکی که شرکت‌ کننده در شیت مورد نظر خود ارائه می‌ دهد، وجود ندارد؛ لذا شرکت‌ کننده می‌ بایست با توجه به سیر روند فکری و ایدۀ طرح خود مدارکی را در شیت ارائه کند که گویای هرچه بیشتر کانسپت و روایتگر طرح است. قابل‌ ذکر است که نوع ارائه و میزان شفافیت در معرفی طرح و تصاویر نیز در داوری لحاظ خواهد شد.
در نظر گرفته شود که موقعیت مکانی انتخابی نیز جزئی از کانسپت طرح بوده و وابسته به خلاقیت و نیاز اثر انتخاب شود.
استفاده و پیروی از هر سبک و جنبش‌ هنری آزاد است.
در استفاده از هر تکنیک و ابزار دستی یا دیجیتال محدودیتی وجود ندارد، اما تمام عناصر بصری باید به‌ صورت اختصاصی برای این مسابقه طراحی شده باشد.
استفاده از هر روش، تکنیک دستی یا نرم‌ افزاری و اپلیکیشن دیجیتال که به خلق تصویر کمک کند، آزاد است؛ مانند ماکت، کولاژ، اسکیس دستی، عکاسی، تری‌ دی‌ مکس، فتوشاپ، کورل، ایندیزاین، اسکچ بوک، پینت و… .
استفاده از حروف و تایپوگرافی درصورتی‌ که حروف جزو ایدۀ اثر باشند و نه توضیح و تفسیرکننده آن در طراحی بلامانع است.
طرح‌ هایی که از آثار دیگر هنرمندان (ایرانی یا خارجی) اقتباس شده باشد، مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و در هر مرحله که این مسئله مشخص شود، حتی پس از اعلام نتایج، از مسابقه حذف و نتایج مجدد اعلام خواهد شد.
طراح با شرکت در این مسابقه حق هرگونه استفادۀ چاپی و دیجیتالی از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی خود برای مجلۀ کوچه‌ باغ هنر و اندیشه قائل می‌ شود.
شیت‌ ارسال‌ شده باید فاقد نام و نام خانوادگی طراح باشد و در صورت درج نام طراح روی طرح، مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
این مسابقه بر اساس قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان است؛ برگزارکننده و ارکان مسابقه و پدید آورندگان ملزم به رعایت این قانون هستند.

* مسابقه طبق آیین‌ نامۀ جامع مسابقات در ایران برگزار خواهد شد و دو مرحله‌ ای نخواهد بود.
* این مسابقه مانند سایر مسابقات باید برنده داشته باشد و دو نفر رتبۀ مشترک نخواهد داشت.

نحوه ارائه طرح‌های پیشنهادی

ارسال تصویر آخرین مدرک تحصیلی و تصویر کارت ملی شرکت‌ کننده الزامی است.
روی شیت مسابقه به‌هیچ‌ عنوان نباید مشخصات شرکت‌ کننده نوشته شود.
شرکت‌ کننده برای ارائۀ اثر خود باید یک پوستر ۵۰*۱۰۰ سانتی متر به‌صورت افقی تهیه کنند و فایل این پوستر را با کیفیت ۱۵۰ dpi با فرمت jpg در سامانۀ مسابقه با حداکثر سایز فایل ۶ مگ بارگذاری کنند.
فایل (JPG) پوستر برای ارسال به مجله، به اسم شرکت‌ کننده (شامل نام و نام خانوادگی) ذخیره شده باشد.
(مثال: احمد حمیدی)
ارسال خلاصۀ توضیحات مربوط به -بیان مسئله، هدف و راهبردهای طراحی- بین ۵۰۰-۴۰۰ کلمه به زبان فارسی یا انگلیسی که روی شیت هم استفاده شده باشد.
در صورت عدم توجه به این نکات، طرح موردنظر در فرایند داوری شرکت داده نخواهد شد.

مهلت ثبت نام

زمان فراخوان نامحدود: ۱ شهریورماه ۱۴۰۰
زمان مجاز ارسال مدارک: ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ – تا ساعت ۲۴ (مهلت ارسال طرح‌ ها تمدید نخواهد شد).
زمان شروع فرایند داوری: ۱ مهر ماه ۱۴۰۰
زمان پایان فرایند داوری: ۸ مهر ماه ۱۴۰۰
اعلام نتایج داوری: ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰

جوایز

نفر اول: ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال + تندیس مسابقه + لوح تقدیر
نفر دوم: ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال + تندیس مسابقه + لوح تقدیر
نفر سوم: ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال + تندیس مسابقه + لوح تقدیر
علاوه بر نفر اول تا سوم، به هفت اثر منتخب بر اساس امتیاز نهایی لوح تقدیر اهدا خواهد شد.
آثار برندگان سه رتبه اول مسابقه در شمارۀ زمستان ۱۴۰۰ مجلۀ کوچه منتشر خواهد شد.

ارکان مسابقه

برگزار کننده: مجلۀ کوچه باغ هنر و اندیشه
مدیر مسابقه: مرتضی خیاط ‌پور نجیب
اعضای دبیرخانه:
اوژن سلیمی؛ برندۀ رتبه اول دوره اول مسابقه
محمدرضا کدخدا؛ هنرمند گرافیک کامپیوتری
سجاد صبور؛ هنرمند موشن گرافیک

هیات داوران

حمید ابراهیم‌ نیا؛ هنرمند جلوه‌های بصری
مهدی احمدیان؛ هنرمند کارتونیست
امیرهوشنگ اردلان؛ معمار
کوروش حاجی‌زاده؛ معمار
کوروش رفیعی؛ معمار
محسن شریفی؛ معمار
رضا نجفیان؛ معمار

لینک ثبت نام در مسابقه

دریافت فرم ارسال تصویرسازی اقتباسی و مفهومی

اینستاگرام: @koochemag
آدرس وبسایت مرتبط: www.koochemag.ir

منبع خبر : معمار نیوز

باز نشر : رسانه جهان معماری

 

 

آخرین فراخوان ها

فراخوان مسابقه طراحی “المانِ میدان ورودی دانشگاه جامع امام حسین (ع)”

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نامسابقه قرمز ۲

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

فراخوان دومین دوره مسابقه معمار جوان سال 1403

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “